ÅRSKRÖNIKAN 2015 (del 1 av 3)

Wow! Jag insåg just att det här blir femte gången som jag summerar mitt träningsår här på bloggen. Jag började träna regelbundet igen 2011 efter att ha haft ett uppehåll under några år och har sedan dess också avslutat varje år med min egen årskrönika. Det är häftigt att se min egen utveckling under de här åren nu när jag går tillbaka och läser. Från att som då har varit helt fokuserad på min prestation inom löpningen till där jag är idag när prio i stället ligger på min hälsa - såväl den fysiska som den psykiska. Det får mig att undra var jag är om ytterligare fem år. Du hittar mina tidigare årskrönikor här!

Och ja, jag är mycket väl medveten om att jag är lite sen med krönikan den här gången men så kan det bli ibland. Här kommer i varje fall första delen av tre, mitt 2015 från januari till april.

JANUARI
Mitt 2015 började precis som vanligt med att jag reflekterade lite över året som hade varit - kanske mitt bästa någonsin om en ska tro på vad jag själv skrev då! Jag tog tag i veckoplanering av min träning igen och jag åkte en hel del längdskidor. En grej som jag satte upp på min lista för året var att jag skulle lyssna mer på poddar, något jag nu kan konstatera att jag verkligen anammade. Träningsmässigt känns det som om jag var på ungefär samma plats som nu... Vänsterfoten trasslade och jag var precis i uppstartsfasen. På jobbet bytte jag arbetsuppgifter och klev upp för att jobba koncernövergripande med kommunikation. Det kom att bli ett par omvälvande månader där det gick mycket kraft till att lära känna allt nytt.


"Just nu är det mest fokus på den Sara som inte har träningskläder på sig. Som springer till kaffeautomaten i stället för i skogen. Som lär känna nya människor i verksamheten i stället för att hänga i gymmet. Jäkligt gött det också om jag får säga det själv" (Sara Borg, januari-15)

FEBRUARI
Jag köpte en försenad julklapp till mig själv, en löparklocka från Suunto som jag gått och sneglat på länge och som jag faktiskt hade satt upp på min önskelista redan för året innan. Februari var också månaden då jag, långt efter alla andra provade chiapudding, och blev fast! Jag älskar min chiapudding som är gjord på grädde (blandat med vatten) och därför mycket näringsrik, till skillnad från de blaskiga och mest bykfylliga varianter en kan köpa på stan som är gjorda på mandelmjölk eller något annat "tunt". Efter att ha känt min kille i nästan exakt tio år blev vi sambo på riktigt, då vi för första gången blev skrivna på samma adress i folkbokföringen, och jag, systeryster och L fyllde år. Månaden avslutades med att pappa och jag åkte till Falun och tittade på skid-VM.


På promenad med kiddosarna en strålande vacker dag hos mor och far i Brånan

MARS
L fick en trainer i present då han fyllde år så denna sattes upp i TV-rummet i början på mars. Jag inledde cykelsäsongen med ett pass på Vasaloppssöndagen men ledsnade efter trettio minuter och sedan blev det inte så många fler pass på den för min del. Min dumma vänsterfot hade börjat skärpa till sig så jag kunde för första gången under året vara med måndagsklubben och springa intervaller, wihoooo så glad jag var. Efter diskussion med chefen fick jag ett infall och anmälde oss till cykelvasan, vilket kom att bli mitt stora mål för året. Att slå chefen alltså. (Vilket gick vägen sen!) Jag drömde på min "vårlista" om att grilla korv och baconlindad halloumi, cykla MTB utomhus, vara i Brånan och en del annat, och det mesta kunde jag bocka av innan det blev sommar.


Tittar jag på bilder i bloggen så verkar det ha varit strålande sol och blå himmel mest hela månaden, men så var det inte egentligen väl?

APRIL
Vårkänslor på riktigt! Efter lite strul med att få tag på en ny MTB fick jag låna en av Helena och utomhuspremiären blev på påsken, precis som året innan. Lite kallare men lite fler mil ändå än 2014. Åsså kom den då, min finfina Specialized Fate, och jag kunde börja cykla utomhus när jag ville. Jag hade lite drygt en månad på mig för att förbereda mig för årets första lopp som skulle gå av stapeln i början på maj-


Min nya, fina MTB som tog mig många mil under 2015 och som jag fortfarande har kvar för härlig cykling 2016

Kommentarer