FÖRSTA RIKTIGA INTERVALLPASSET

Kylan har tagit Östersund i sitt grepp så gårdagens tänkta utomhusgågg byttes ut mot ett besök i gymmet. Stort älsk förresten på att det fortfarande är julfeeling på jobbet och få i huset på plats. Jag jobbade i träningskläder för att snabbt och smidigt kunna åka och träna direkt efteråt. Vis av känslan från kvällen innan tänkte jag då jag ju inte tog mig ut på kvällen.

Jag blev kvar rätt sent på jobbet så för att vara lite effektiv bestämde jag mig för att byta ut gåggen mot  lite tempo på löpbandet. Jag har varit rätt stum i vänstervaden sedan min "joggingfyra" häromdagen men har tagit hand om den med stretch och massage så den kändes riktigt bra. Jag vågade mig därför på att testa 30 sekunders-intervaller i medelhögt tempo med ståvila. Upplägget blev såhär:

Uppvärmning
10 minuter promenad + 5 minuter tassa (7:30min/km)

Intervaller
10 x 30 sekunder löpning (4:30min/km) + 30 sekunder ståvila

Nedvarvning
5 minuter tassa (7:30min/km) + 5 min promenad

Totaltid på bandet 35 minuter således och efteråt la jag ca 5 minuter på stretch av vader och framsida lår innan jag brassade hem för att bli serverad våfflor med hallonsylt och blåbär. Smaskens! Hur gick det med hälsenan då? Tackar som frågar, det kändes ganska bra. Jag kände av den på intervall 5-7, inte ont men att den liksom säger här är jag, men sedan gick det över. Hade dt gjort ont så hade jag avbrutit direkt. Det har jag fått göra vissa gåggpass ute innan jul. En lätt stelhet finns kvar idag som jag ska ta hand om bara innan jag belastar den igen. Jag tycker på det stora hela att det fortsatt går fint åt rätt håll nu. Det var ett tag sedan jag fick något bakslag, men ropar förstås inte hej ännu. Jag ser dock fram emot en löpande vår!

Kommentarer