ONSDAGSPEPPEN: UT & NJUT FÖR BÖVELEN!

För någon vecka sedan körde jag onsdagspeppen och idag ska vi på´t igen, ut & njut! Varför inte smyga igång med lite gågging*? Jag har tipsat om ett lättsamt gåggpass tidigare men här kommer en variant som är ännu bättre för nybörjare eller oss som ska komma igång efter till exempel en skada eller en graviditet eftersom joggingperioderna är riktigt korta. Du som redan är igång med din löpning kan också köra efter samma upplägg men istället för att gå kan du leka med farten så att du varvar att jogga långsamt med att springa fort.

Jag använder appen IntervalTimer som är gratis att ladda ner till mobilen. Där ställer jag in de tidsintervaller jag tänkt så att den piper när det är dags att jogga eller gå. Det går alldeles utmärkt att köra den samtidigt som en lyssnar på podd eller ljudbok, vilket är mycket praktiskt. Tycker en att det är bökigt så är ett tips att i stället för att växla gångart på tid så kan en titta på omgivningen. Om det finns lyftstolpar där du är så kan du växla på varje eller varannan lyktstolpe. Ut med dig nu!


* Gågging är en blandning av att gå och att jogga, vilket innebär att du alltså ger dig ut på en promenad där du sedan varvar perioder av jogging och gång.

Kommentarer