Allt är bättre än inget!

Ni som hänger här vet att jag i sann Paolo Roberto-anda förespråkar daglig rörelse. För hälsans skull behöver det inte finnas en träningsplan eller nödvändigtvis en progression, det allra allra viktigaste är att motionen blir av. 

När jag säger att allt är bättre än inget pratar jag med dig som precis som jag "bara" vill må bra. Att träna för prestation är en helt annan sak än att träna för hälsa. Jag pratar med dig som kanske skulle vilja börja träna men inte vet vad eller hur. Sluta tänka! Börja göra.

För att må bra så behöver vi röra på oss. Så är det bara. Våra kroppar är helt enkel konstruerade för det. När vi inte rör oss får vi problem av alla möjliga slag, ofta både fysiskt och psykiskt. Jag kan själv fastna i tankar kring vad jag träna trots att jag vet att det bästa är att bara göra och gärna göra olika. Det är kanske den största skillnaden mot att träna för prestation. Där ska vi gärna träna på just det vi vill bli bra på, medan träning för hälsa mera handlar om att göra allt möjligt. När vi rör på oss på olika sätt stärker vi hela rörelseapparaten.

I söndags fick jag in en stunds motion där syftet var precis det här, att stärka min hälsa. Lite av ditten och datten helt enkelt. Jag plockade ut några hantlar, en kettlebell och min ipad för att köra tabatatimer-appen. Men egentligen behövs inga särskilda redskap - bara kroppen! Jag valde fem övningar med målet att aktivera så många muskler som möjligt och när jag var klar avslutade jag med en kortare promenad på ungefär tjugo minuter. Det behöver inte vara svårare än så.

Kommentarer