Utvärdering: 20 veckor inför maraton

Sedan den 1 januari har det alltså gått 20 veckor. Under den här tiden har jag dragits med knän och fotleder som trilskats och förmodligen kom förkylningen efter påsk som en räddande ängel då jag tvingades vila mer än jag redan gjorde. Jag fick då fokusera på att bygga upp lite mer styrka kring dom ömmande områdena. Efter det har det gått bättre med löpningen. Mindre ont.

Under dessa 20 veckor har jag sprungit totalt 49 gånger. Det blir i snitt ca 2,5 pass/vecka. Inte mycket kan tyckas, jag hade egentligen tänkt kanske 4 ggr löpning/v, men kroppen har sagt stopp och det har inte varit mycket annat att göra än att lyssna. Sen har jag tränat en hel del styrketräning under tiden också såklart och även annan konditionsträning, så helt ur form inför detta stundande maratonlopp är jag inte.

Nu sitter jag och funderar över tiden från idag och fram till loppet den 2 juni. Hur ska jag lägga upp det? Det känns konstigt och ovanligt att dra ner på träningen. Jag minns att jag hade samma känslor inför GöteborgsVarvet förra året, men upplägget jag körde efter då fungerade ju fantastiskt fint.

Kommentarer