ÅRE

I går var vi alltså till Åre och för de av er läsare som bor utanför Jämtlands gränser kommer här lite kort info om vad det är för place.

Vi brukar kalla det "lilla Stockholm". På en liten yta hittar du restauranger, butiker, nattklubbar, hotell osv med skidbackar och liftar alldeles inpå knuten inne i Åre by. Vintertid är det otroligt mycket folk där och liftköerna är långa, varför jag oftast väljer att åka söderut, till Vemdalsfjällen, de få gånger per år jag åker skidor utför. På sommaren är det lugnare. Cyklingen ökar dock i popularitet och Åre Bike Park växer för varje år. I går var i stort sett alla cyklar som fanns att tillgå i byn uthyrda (jag hade tur som fick tag på en) men det var ändå inte på något sätt trångt varken i backar eller liftar.

Åre ligger ca 10 mil från Östersund, så det tar drygt en timme att köra dit. Jag fotade den fina naturen på vägen upp och snön på Åreskutans topp. Jag glömde tyvärr fota inne i Åre by, där det ser helt annorlunda ut än denna "lant-idyll".

Mer info om Åre kan du hitta här:
Åre - året runt
Åre kommun






Kommentarer