Kladdkaka - på begäran

Efter önskemål från Maria kommer här ett smarrigt recept på kladdkaka som funkar även för oss som käkar low-carb. Jag gjorde den första kvällen i Sälen och det blev så lyckat att jag fick slänga ihop den även kväll nr 3. Ursprungsreceptet hittade jag hos Katrin men eftersom jag inte hade sukrin tog jag Stevia strö i stället. By the way, Katrins bok är kul och innehåller många bra recept. Köp den vettja! Jag ser fram emot hennes bakbok som jag hoppas kommer ut snart.

Här har ni min version:

100 gram smör
2 ägg
2 dl stevia strö (jag rekommenderar ICAs egna)
4 msk kakao
1 krm vaniljpulver (obs! EJ vaniljsocker)
1 krm salt
1 dl hasselnötsmjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör i kastrull (eller i micron). Vispa ägg och stevia strö till det blir riktigt fluffigt. Tillsätt sedan det smälta smöret, kakao, vanilj, salt och till sist hasselnötsmjölet.

Häll i en smord form och grädda i ca 7-9 minuter i mitten av ugnen. Observera att den ska vara ganska rinnig i mitten när du tar ut den. Låt den sedan "stå till sig" och svalna (så stelnar den lite).

Kommentarer