Läsarfråga om mat

Nu är det äntligen dax! Jag fick ju en läsarfråga för ett tag sen som jag först var väldigt ivrig över och sen glömde bort. Detta för att jag oftast bloggar från mobil eller paddan och jag skulle ju länka och greja och ville helst sitta vid min dator för att göra det. Nu fanns äntligen tiden så...

Maria undrade: En fråga som inte alls har att göra med Sälen :). Räknar du kalorier? Har du någonsin (nyligen) räknat på hur många du ungefär äter på en dag/dygn? Och vet du hur många du bör äta? Och fördelat på procent, kolisar, protein och fett?

Det kanske vore kul med ett kostinlägg från dig. Du/ni verkar ju ha bytt sätt att äta helt? Ja ett utförligt inlägg om dina kosttankar vore ju kul!


Svaret är att jag äter fortfarande ungefär som jag beskrev här

Det var egentligen inte tänkt att jag skulle fortsätta så men Lars blev lite peppad av att prova så då körde jag vidare och nu har jag svårt att tänka mig något annat. Jag har dock ätit tårta vid ett par tillfällen (när Vide fyllde år - huuu va konstigt jag mådde av sockret som ni kanske minns från kalaset... hehe, och när Erik fyllde 30).

Räknar kalorier gör jag INTE och har aldrig gjort, förutom att jag har lärt mig hur man gör, en gång back in the days. Jag pluggade ju en 1-årig utbildning till friskvårdskonsulent för ca 10 år sen. Det var precis då GI slog igenom. Då fick vi näringstabeller och grejor och lärde oss hur man räknade ut energibehov. Jag har dock aldrig tillämpat det på mig själv.

Jag vill inflika att jag oftast älskar min kropps funktionalitet. Den står ut med det mesta jag kräver av den utan att gnälla allt för mycket, så länge jag sköter två saker; sömn och energiintag. Jag har ett fantastiskt immunförsvar (peppar peppar, men nu blir jag säkert sjuk efter att ha yttrat detta) och är förkyld typ en gång per år. Magsjuk ytterst sällan. Förkylningarna kommer alltid i perioder då jag slarvat. Sovit för lite eller ÄTIT FÖR LITE, eller ätit snask i stället för riktig mat i kombination med träning. Det sliter mer än jag kan hantera tydligen.

På grund av ovanstående har jag ett övergripande fokus gällande min mat och det är att hellre äta för mycket än för lite. Skulle jag gå upp nåt kilo så kan jag ju öka mängden träning om jag skulle vilja. Jag reglerar hellre så än att laborera med kosten och riskera en till två veckors vila. Jag behöver träningen för att slappna av mentalt.

Jag följer ingen diet även om man kan se likheter med t.ex. LCHF. Det som skiljer min mathållning från deras (tror jag) är dock att jag har ett högre intag av kolhydrater samt äter fler måltider per dag. Förmodligen har jag även ett högre totalt energiintag per dag. Många som går på LCHF kombinerar kanske inte det med träning utan kör på det för att gå ner i vikt?! Det är inte mitt fokus och inte Lars heller. Tvärtom. Vi vill bygga muskler.

Varje dag äter jag frysta bär, gärna även färska bär om vi har det hemma och/eller grönsaker till varje måltid för att försöka få i mig vitaminer. Jag äter nötter och frön. Antal måltider per dag är 6 stycken. Jag kan även småäta nötter, jordnötssmör eller nåt annat gott samtidigt som jag lagar mat...

Jag tycker själv att jag har ett avslappnat förhållande till mat, även om det har blivit lite förändrat då jag upptäckte att min kropp reagerade så positivt på minskad mängd kolhydrater. Jag tycker fortfarande att klassikern "man kan äta allt - men inte alltid" är det jag förespråkar. Tårta ett par gånger per år betyder ju fortfarande att jag äter det, men inte alltid ;) Sen förstår jag att andra kanske inte tycker så utan snarare tycker att det är något konstigt med mitt sätt att äta. Jag upplever ofta att folk blir provocerade av att jag inte tar potatis när man äter lunch ute med jobbet t.ex. och ifrågasätter och kritiserar.

Summa summarum, jag äter så vanligt som möjligt men väljer bort kolhydratrika livsmedel till vardags eller äter dem i liten mängd. Jag går gärna på restaurang men ber om extra sås och sallad istället för t.ex. potatis eller pommes. Jag äter på McDonalds, Max och BurgerKing utan problem. Pizzerior som inte har annan mat är det enda jag valt bort hittills.

Däremot vill jag säga att jag inte tycker att det är fel att räkna kalorier. Jag stänger inte dörren för att testa det nångång själv heller, men då ska det i så fall vara under överseende av någon "expert". Jag vågar inte laborera med det själv och riskera att få i mig för lite. Jag vill hellre vara hälsosam än deffad. Kanske när jag fyller 40 att jag skulle försöka träna upp mig till mitt livs form med PT och grejor. Då kan det kanske passa bra ;)

Så Maria, jag hoppas att jag har fått med det du undrade över, och kanske även lite till. Följdfrågor i kommentarsfältet är varmt välkomna.

Kommentarer