Nästa år

Målsättningar för nästa sommar poppar upp i huvudet lite titt som tätt. Jag är ju i gång med löpträning 3 ggr/vecka nu och mer taggad än någonsin inför nya personbästan. Jag har i år bevisat för mig själv att det går att göra bra tider med relativt lite löpträning, under förutsättning att man tränat på det man behöver bli bra på, dvs uthållighet inför ett marathon, intervaller inför ett 5-kilometerslopp osv.

Jag genomförde Stockholm Marathon på 3 timmar och 58 minuter den 2 juni i år genom att under 5 månader springa i snitt ca 2,5 ggr/vecka. En gång i veckan sprang jag långt och det tror jag var nyckeln till att det gick så bra som det gjorde. Enligt marathon.se och deras träningsprogram krävs löpning minst 4 ggr/vecka för att komma under 4 timmar på en mara. Fast det är klart, de vill ju naturligtvis vara säkra på att de som följer deras träningsupplägg klarar av den tiden de satsat på, så de tar väl i lite i överkant.

Nästa sommar satsar jag iaf på att springa:

5 km sub 22 minuter
10 km sub 45 minuter
30 km sub 2 timmar och 45 minuter

Som ni ser har jag varken halvmarathon eller marathon i sikte - än så länge iaf. Däremot lockar som sagt Lidingöloppet på något vis och jag har därför satt en målsättning på distansen 30 kilometer.

Kommentarer