Dagens dipsfest

Idag premiärade jag med viktade dips. Jag tog visserligen den näst minsta viktskivan (2.5kg) men kan konstatera att det var förhållandevis lätt. Det sitter helt klart mycket i huvudet märkte jag. Jag orkar nämligen i stort sett lika många (eller lika få, beroende på vem man jämför med) med vikt som utan vikt - som om skallen är inställd på ett visst antal. Nästa gång är det 5kg som gäller.

Jag inledde med 5 minuter på roddmaskinen för att bli varm i armar, axlar och skuldror. Dips är ju en övning som egentligen är ganska slitsam för kroppen och det är lätt att skada sig. Det känns därför viktigt att vara varm och mjuk. Jag körde dessutom tre set med assisterade dips också innan jag gick över till mina fria med viktplatta kring midjan.

Bälte (se bild) finns på gymmet så det är bara att häkta på den platta man tycker verkar bra. Tre set med vikt fick det bli och efteråt körde jag fria utan vikt också. Även där tre set. I övrigt blev det två övningar för baksida axlar/skuldror, triceps i kabelcross (med stång) och en stakövning i kabelcross (med rep). Ett ganska kort men effektivt pass som jag känner mig riktigt nöjd över. Nu är jag sugen på nästa "dipsfest".

Ida, har du testat? Gick det bra? Det måste ju vara riktigt bra styrketräning för fristilsåkning på skidor va?!

Kommentarer

Anonym sa…
Grattis i efterskott! Nu har jag läst ikapp lite! Kul att du testade viktade! Jag testade jag med i fredags, tog 5 kg, fick sällskap av brorsan och kunde inte fega ;) Och ja, det sitter i huvudet för det gick över förväntan och kändes bra dagen efter. Klarade även viktade chins, ja, jag blev lite chockad själv :) Jättebra för skidåkningen, det är precis "rätt" muskler som är involverade. Imorgon ska jag köra igen!

Ida
SARA BORG sa…
Tack Ida! Grattis till chinsen. Där har jag en bit kvar än. Har knappt kört chins (assisterade) sen förra våren. Klarade inte fria då så det gör jag högst troligt inte nu heller. Men är lite pepp på att börja träna på dem igen nu :)