Vilken vändning

Ganska nöjd men också lite lite orolig - gick jag över gränsen?

Det är underligt hur snabbt saker och ting kan ändras. Toktrött (men ändå lite peppad efter ett avsnitt Mästarna) drog jag till hotellgymmet kl 20:20. Jag gillar egentligen inte alls att träna sent, framförallt inte om det inte ska ätas middag efteråt. Jag brukar liksom få så svårt att sova med endorfiner så nära inpå sängen. Med rejält med mat brukar jag hamna i matkoma och då går det att sova ändå ;)

Nu gled jag ifrån ämnet känner jag. Jag var inte på bästa träningshumör, där var vi. Kom in och kände bara att blä, jag vill inte traggla nån uppvärmning på löpbandet, så det fick bli cykel. Kom snabbt in i ett flow och kände ett starkt sug efter att cykla landsväg helt plötsligt. Glömde bort klockan och de tänkta 10 minutrarna hade helt plötsligt blivit en kvart.

Hoppade så upp på löpbandet och körde backintervaller (efter en platt uppvärmningstabata i 4:16-tempo). Både 30-sekundare (10 st) på 10 graders lutning och 60-sekundare (5 st) på 5 graders lutning. Jag fokuserade till fullo på tekniken. Snabb fotisättning och starka ben med bra tryck uppåt. Därför var jag inte särskilt trött alls därefter utan tänkte att det skulle vara gött att trycka på lite i en platt avslutande tabata. Sagt och gjort, jag körde de första 20 sekundrarna i 3:45-tempo och ökade sen för varje gång så att den sista gick i 3:26. Men då jävlar vad det brände till i luftrören när jag hoppade av bandet efter den sista. Jag började hosta direkt och förbannade mig själv för att jag la till den där jäkla tabatan. Efter några minuters promenad så lugnade det sig iaf och nu känns det bara som en lätt brännande känsla. Förhoppningsvis går det över under natten. Annars har jag ett par veckor med ont och enbart mysdistanslöpning framför mig, men va faan, det är ju vad jag gör bäst, så inget ont som inte har nåt gott med sig... hehe. Bäst att försöka se det positivt, för även om humöret sjönk där en snabbis tag så var jag resten av tiden galet pepp.

Jag kom igång med ett gäng utfall och djupa knäböj också, och plankor, crunches, ryggresningar och lite annat jox. Nästan två timmar senare sitter jag nu och äter avocado och mörk choklad. Sen blir det dusch och sängen. Oh la laa, vilken vändning den här kvällen tog. Jag gick från opepp till ruggigt pepp. Ibland svänger det snabbare än man hinner med själv tydligen.

Kommentarer