Fart- och tekniktest 2

Idag var det dags för ett litet testlopp runt Lillsjön igen!


Jag körde enligt samma upplägg som förra gången (Test 1: 10 april) och kommer därför att jämföra tiderna:

Så här, jag börjar med att värma upp med jogg hemifrån och upp till Lillsjön.

Test 1: 2.64km, 16:04min (6:06)
Test 2: 2.61km, 14:59min (5:44)

Väl där kör jag några rörlighetsövningar och upphopp för att få igång benen. Därefter sätter jag av runt sjön i ett tempo som ska vara högre än jag vanligen kör på distanspass, men inte så högt som när jag springer intervaller. Jag startar klockan när jag ger mig av, men tittar inte på den alls medan jag springer. I stället fokuserar jag helt och fullt på min teknik och att försöka känna tempot i kroppen. Jag vill ha puls men inte flåsa som en tok. Jag vill att benen ska vara på gränsen till att bränna, men inte trilla över. Jag vill lyssna på fotsteg, andetag och hjärta och springa utan att kämpa. Ett hyffsat högt tempo med känslan av att flyga fram. Sist fokuserade jag teknikmässigt mycket på fotisättningar. Idag mest på min armpendling. Jag hamnar lätt i att jag börjar vifta med armarna in framför kroppen och i sidled, vilket ju är slöseri på energi. Nu försöker jag tänka på att armarna ska följa kroppen i riktning framåt.

Test 1: 2.60km, 13:02min (5:01)
Test 2: 2.61km, 12:38min (4:51)

Avslutar med distanslöpning hem båda gångerna fast olika vägar.
Test 1: 5.24km, 30:49min (5:53)
Test 2: 3.40km, 18:27min (5:26)

Passet totalt blev idag 8.62km, 46:04min (5:21). Jag är verkligen supernöjd! Det märks ju på alla delar att med lite mer fartträning så går även uppvärmning och nedrvarvning snabbare för att grundtempot, där man trivs, höjs. Det här är helt klart ett steg i rätt riktning, ett kvitto på att jag är påväg åt helt rätt håll. Det ska bli spännande att se vad jag kan få till nu på dessa tre träningsveckor... Operation kondition går vidare. Stay tuned.

Kommentarer