Fart- och tekniktest

Dagens löpning: 10.48km, 59:56min (5:43)

Vid första anblicken av dagens pass så ser siffrorna ut ungefär som alla mina distanspass, men faktiskt så valde jag ett annat upplägg än bara mysdistans idag, nämligen ett litet fart- och tekniktest.

Så här, jag började med att värma upp med jogg hemifrån och upp till Lillsjön. I siffror innebär det 2.64km, 16:04min (6:06).

Väl där blev det några rörlighetsövningar och upphopp för att få igång benen. Sen satte jag av runt sjön i ett tempo som skulle vara högre än jag vanligen kör på distanspass, men inte så högt som när jag springer intervaller. Jag startade klockan när jag gav mig av, men tittade inte på den alls medan jag sprang. I stället fokuserade jag helt och fullt på min teknik och att försöka känna tempot i kroppen. Jag ville ha puls men inte flåsa som en tok. Jag ville att benen skulle vara på gränsen till att bränna, men inte trilla över. Jag ville lyssna på fotsteg, andetag och hjärta och springa utan att kämpa. Ett hyffsat högt tempo med känslan av att flyga fram. Jag var såklart nyfiken på vad klockan skulle visa när jag kom fram, men jag kämpade inte för att få en bra tid, om ni förstår hur jag menar?! Resultatet blev 2.60km, 13:02min (5:01).

Nöjd lunkade jag vidare på ytterligare ett varv runt sjön och sen hem igen. Behaglig mysdistans som jag gillar i 5.24km, 30:49min (5:53).

Totalt dryga milen idag alltså, bra jobbat Sara!

Kommentarer