Jag har gått in i en ny mental fas

Tiden som är kvar till maraton är inte sådär superlång nu. Jag har insett att nedräkningen har startat och i och med det är det som att jag mentalt har gått in i en ny fas. Jag läser om löpning, tänker löpning, längtar efter löpning så fort jag får en stund över. När jag kom från jobbet idag skickade jag till och med i väg L hemifrån för att jag skulle få lite egentid vid datorn för att surfa löpning i lugn och ro.

Ni som var med här förra året minns kanske hur jag liksom nördade ner mig sista månaden innan loppet. Jag funderade på skor och kläder. Provlöpte grejorna. Funderade på hur jag skulle göra med vätska. I år har jag lite mer koll men att tro att loppet ska utvecklas på samma sätt som sist vore att lura sig själv. För övrigt kan ju tilläggas att de kläder jag hade planerat för (shorts och linne) inte riktigt var aktuellt den dagen den var + 4 grader, hagel och storm... Haha

Förberedelse är såklart viktigt inför alla springtävlingar, men att jag ska greja 5 kilometer helt oförberedd är såklart en helt annan sak än att ta sig an 42 kilometer. Förra året hade jag nog min allra bästa dag både fysiskt och psykiskt just den dagen maran skulle avverkas. Jag har verkligen försökt analysera vad exakt det var i mina förberedelser som var så bra, för att kunna göra om samma sak i år igen. Det finns aldrig några garantier.

Saker jag kan förbättra från förra året:

* Undvik att åka konferenskryssning med jobbet bara några dagar innan (eller var det bra????)
* Kolla väderleksrapporten och packa kläder för ALLA väder (även mössa + vantar)
* Låt bli att springa runt halva stan (eller Skansen) dagen innan loppet (risk för "tant-höft")

Saker jag vill upprepa:

* Stadig lowcarb-frulle med ägg och bacon innan loppet (jag är ju lowcarbare till vardags, inget jag rekommenderar om man inte är det)
* Ha med familjen som stöd och pepp
* Ha bra skor
* Slå min måltid med god marginal
* Formtoppa sista två veckorna
* Ha en plan för när jag ska äta och dricka under loppet
* Dela in loppet mentalt i delar

Eftersom jag är ganska orutinerad som löpare, det här är ju mitt andra maraton, så tar jag tacksamt emot alla råd och tips jag kan få. Lämna gärna en kommentar så blir jag glad. Nörderiet har bara börjat. Det är ju hela 6 veckor kvar till loppet...

Kommentarer