Långpass med skönt lunk

23 kilometer långpanna igår. Härligt! Nu är jag på G igen känner jag. Efter min mentala dipp i torsdags har jag avverkat 3.3 mil och kroppen känns fin. Ingen känning alls i foten senaste dagarna.

Min regel, hellre för varmt klädd på långpass så man slipper frysa!

Här kommer några tips att tänka på när man ska vara ute i flera timmar:

- Tänk på att vädret hinner ändras. Välj kläder som är flexibla. Gärna för mycket (går ju att ta av) så du slipper frysa, för det är ingen höjdare.

- Se till att du fyllt på med vätska och energi dagen innan. Ta med något lätt på turen i vätskebälte eller ryggsäck.

- Sänk tempot med 1-2 minuter per kilometer mot vad du snittar på en 5 kilometersrunda.

- Ta gärna gåpauser nån gång då och då för att bryta av den monotona löpningen. Det minskar risken för skador och får dig att orka längre.

- Dela upp passet i kortare delar. Det kommer att vara huvudet som ger upp långt innan kroppen gör det (för de flesta människor). Använd mentala trix för att lura dig själv längre och längre.

Den sista punkten är viktig för mig. Jag har nästan alltid en mental dipp på långpassen och då gäller det att peppa sig själv för att kvickna till igen och inte ge upp. Igår när jag hade ca 3 kilometer hem, då jag verkligen insåg att snart är det slut, blev jag helt akut tvärslut och ville börja gå. Fick säga till mig själv på skarpen att sluta löjla mig. Att 3 kilometer är kort jämfört med de 2 mil jag redan sprungit. De negativa tankarna försvann lika fort som de kom och väl hemma var jag inte speciellt trött. Bara huvudet som luras.

Kommentarer