Gluten- och laktosfritt bröd (lowcarb/LCHF)

För ett par veckor sedan fick jag ett tips på facebook, på ett bröd som jag blev sugen på att testa. Bröd är annars något jag väldigt sällan äter och/eller bakar. När jag väl gör det brukar det oftast bli något mörkare fröbröd. Det här var däremot ett ljust bröd. Kul med variation! I söndags gjorde jag äntligen slag i saken och slängde ihop en limpa. Snabbt, enkelt och gott blir betyget.

Klassiskt kvällsfika med te och ostsmörgåsar!

Blanda följande i en bunke:

6 ägg
1 dl kokosolja
4 dl mandelmjöl
1/2 dl kokosnötsmjöl
1 dl skalat sesamfrö
1 dl fiberhusk
1 msk bakpulver
1 1/2 tsk salt
1 burk (400ml) kokosmjölk

Häll ner degen i en brödform och dekorera med sesamfrön på toppen. Grädda i ugnen på 200 grader i 45 minuter.

Ät och njut! Enligt uppgift ska det vara supergott att rosta också, men det har jag inte testat själv ännu.

Kommentarer