Mål och mening

Det är sällan jag går till gymmet nuförtiden och har en färdig plan för vad jag ska köra. Jag har inga särskilda mål med min styrketräning och strävar inte efter något särskilt varken utseende- eller prestationsmässigt. Kanske kommer suget igen, precis som förra hösten, då jag hade en fokusperiod på ben och rumpa efter att löparsäsongen (tävlingssäsongen) var avslutad. 


Styrketräning för mig är annars just nu mer en mental paus. Ett sätt att släppa tankar på jobbet, på löpträning och allt annat som huvudet är fullt av. Jag går där i gymmet och skrotar runt, lyfter lite vikter här, svingar en kettlebell där och då vidare. Det finns alltså en mening bakom varje pass ändå. Det fyller en funktion. Kan du känna igen dig i det? Att det finns vissa träningspass som mer handlar om att få utlopp för nåt mentalt, eller kanske bortkoppling av nåt mentalt, medan andra pass handlar om fullt fokus på fysiken, kontroll av varje liten rörelse och total närvaro.


Idag "hittade" jag till smithmaskinen för första gången på säkert 4-5 månader. Jag håller på att lära om vissa övningar och övar på att ha kontakt med baksidan av mina lår. Jag kör ganska lätta vikter och försöker hitta musklerna. Det är knepigare än man tror, när man som jag är van vid att kompensera på olika sätt. Nu ska jag kämpa lite på det här med att kunna stå rakt, och för det behöver jag som sagt hitta kontakten. Jag tycker ändå att det sakta men säkert går framåt. Mycket tack var kettlebellsträningen i sommar. Helt klart är iaf att jag inte lyfter speciellt tungt just nu. Allt har sin tid.


Kommentarer