Jag tror att jag har blivit allergisk

... för jag tål liksom inte orden nyttig och onyttig längre

Nyttiga eller onyttiga kakor? Hur tänker du?

Jag fortsätter att förundras, förbryllas och förfasas över hur mat kan vara så ångestladdat. I nästan vilket sammanhang som helst möter jag frågor om livsmedel och dess nyttig- eller onyttighet. Och jag blir beklämd, ledsen och obekväm. För jag vill svara, vill förklara MIN syn på det här med att äta, men det är inte gjort i en handvändning. Jag vet heller inte hur jag ska göra för att få frågvisa att förstå att mitt svar bara är MIN sanning. Det finns så många råd och så många som pratar om nyttig mat. Och om att ibland får man unna sig nåt onyttigt.

Jag vill säga: glöm det där med nyttigt! Ät och njut av det du stoppar i dig, oavsett vad det är. Se till att det du stoppar in gör du för att du valt det, men försök att inte känna ångest eller skam för något du stoppat i munnen. För det ligger ju ändå redan där nere i magen. Att du går runt och tänker dåliga tankar om dig själv och det du ätit ändrar inte på det.

För mig är det inte ett livsmedel eller ett näringsämne i sig, som är nyttigt eller onyttigt. I min värld handlar det om HUR jag äter som avgör om det är sunt eller inte. Ett exempel, förra veckan hade jag bakat kakor som jag tog med till jobbet. När ryktet spreds att det var jag som bakat dem var tongångarna direkt att det var "nyttiga" kakor, för att de flesta på jobbet vet att jag gärna undviker socker, gluten och stärkelse i den mån jag kan. Mina kakor innehöll smör, mandelmjöl, sojamjöl, kokosmjöl, sötströ och bikarbonat. Är det nyttigt? 

En sådan här kaka kommer inte att höja blodsockret på samma sätt som om den innehållit rent socker och vetemjöl. Visst. Men, om jag trycker i mig kakor tills burken är tom, bara för att kakan är så god så att jag inte kan sluta, är det nyttigt då? Det är ju ändå exakt samma kaka vi pratar om.

När jag slår upp ordet nyttig hittar jag förklaringen: som i längden är fördelaktig för hälsan

En kaka som inte höjer blodsockret till skyarna kan ju i så fall anses nyttigare än en annan kaka, men att äta en hel burk sådana kakor är vi väl överens om att det inte i längden är fördelaktigt för hälsan?!

För mig står det klart att nyttig inte ensamt kan användas som förklaring för ett livsmedel i sig, utan måste i så fall användas tillsammans med ett mått, eller i relation till annat.

Är broccoli nyttigt? Gissa hur ofta jag fått höra den frågan. Jo, ungefär lika ofta som jag har det i min lunchlåda. Ett spontant svar skulle ju vara ja, men om jag äter broccoli till frukost, lunch och middag, då är kanske mitt matmönster inte så nyttigt längre? För då tror i varje fall inte jag att det i längden är fördelaktigt för hälsan. Nä, det här med nyttigheter tycker jag att vi kan lägga åt sidan ett tag. Jag unnar dig en ångestfri jul med en bra balans mellan god mat, aktivitet, kärlek, mys och återhämtning. Ät och njut av det du stoppar i dig. Var närvarande. Välj livsmedel som ger dig energi, som du och din kropp blir glad av, och ät allt med måtta. Variation är nyckeln.

Så om du är en av dem som frågat mig om något är nyttigt, och fått ett luddigt svar av typen "det beror på", så förstår du nu kanske varför. Jag är helt enkelt inte bekväm med orden nyttig och onyttig. Tack för ordet!

Kommentarer