När det gör ont - om vintercykling

I morse drog jag min första vintercykelvurpa. Förutom att jag slog smalbenet i trampan, och cykelkorgen blev lite sned, så gick det bra. Men huuuuu vad jag vill ha dubbdäck. Idag var det isgata, så halt att det knappt gick att gå. Vissa cykelvägar var riktigt bra sandade så där kunde jag cykla obehindrat, men från hemmet och ungefär halva vägen till jobbet fick jag gå/smyga fram med cykeln och kunde bara rulla ibland. Det tog nästan dubbelt så lång tid att komma fram mot en vanlig morgon.


"Riktigt" vinterväglag, alltså snö, tycker jag funkar ganska bra att cykla på, så länge det är plogat och sandat, men när det blir is.... Nä, då är det inte roligt. Hur gör ni? Cyklar ni när det är halt, och i så fall med eller utan dubb?

Kommentarer

Elin sa…
Och var hade du hjälmen då?!?!
Anonym sa…
Hörde av en på jobbet idag, att hennes syster också hade vurpat, TROTS dubbade däck!!! Tur det gick bra! /mamma