Den ständiga skofrågan

Du som följer mig på instagram (@saraeborg heter jag där) vet redan att jag har ett litet skodilemma. Efter varje nyår brukar jag investera i ett par nya löparskor, det i samband med att jag ju brukar börja köra mer strukturera löpträning igen efter en ganska lös och ledig höst. De senaste åren då jag har fokuserat träningen mot marathon, och således kört mycket mängd på våren, så har jag satsat på ganska stabila skor med rätt bra dämpning för att köra på långpassen. Jag växlar ju skor beroende på vilken typ av träning jag ska köra, men det är absolut inget måste. Det går alldeles utmärkt att ha ett par (som sitter bra) och köra i dem hela tiden! I år har jag inget marathonfokus, men tyckte ändå att mina fötter förtjänade nya, fräscha sulor. 

Nike zoom terra kiger - behålla eller inte? Det är den stora frågan. Färgen på bilden är extremt missvisande. I verkligheten är den röd, inte cerise...

Jag har beställt hem tre par skor i olika modeller, för att testa. Den här gången valde jag lunarfly, free run och den här, zoom terra kiger. Bara av att sätta dem på fötterna var valet mellan de tre enkelt, de här sitter som en smäck direkt på mina fossingar. Inget tryck, ingen tendens till skav någonstans. Jag upplever dem precis som free run, något mindre i storleken än exempelvis lunarglide som jag sprungit mycket mängd i tidigare. Jag har fått gå upp en storlek och drar 6.5 nu.

Nästa test blir att ta med dem till gymmet och känna lite på dem på löpband. Känns de fortfarande bra så blir de nog keepers... Sen kan man väl iof fundera på om jag verkligen behöver nya pjucks, ni vet, verkligen behööööver. Men det är en helt annan fråga. Nya skor är liksom symbolen för nystart och ett nytt träningsår, en rätt fin tradition om jag får säga det själv.

Kommentarer