Har vintern kommit nu - dags för löpband?

Jag tittar på klart.se och ser att kylan verkar vara på väg. Från och med i morgon och två veckor framåt spås minusgrader, ända neråt 20 under helgen. Det får en att fundera på träningsupplägget. Jag har inte sprungit på ett löpband sen jag vet inte när, och ärligt talat är jag inte sugen heller. Jag är heller inte så sugen på att irritera luftrören mer än nödvändigt, så vad gör man inte. Det är helt enkelt bara att göra det bästa av situationen. Vädret styr vi ju som bekant inte över.

Syster fotade ett snöfattigt Klövsjöfjäll i söndags. Sedan dess har det fallit mera snö, och nu kommer kylan också. Än finns det hopp för vinter 2013/2014

Att springa på löpband har fördelar också. I perioder har jag kört nästan all löpträning på band, såväl riktigt långa pass uppemot 3 timmar, som korta intervaller med löpning i trettio sekunder per intervall. På långa pass uppskattar jag att se på TV (helst Vinterstudion/längdskidåkning) eller lyssna på ljudbok. Då hittar jag ofta ett skönt flow och kan tuffa på i princip utan bekymmer. Ska jag däremot träna kvalitet, riktigt tuffa intervaller, då varken tittar eller lyssnar jag på något. Då vill jag ha fullt fokus på kroppen, andning, hjärtslag och fotisättning. Och på klockan såklart.

Den största fördelen med att springa på band kontra ute, tycker jag är att man har totalkoll på farten. Det går inte att maska, utan att aktivt välja att göra det. Utomhus sköter kroppen det av sig själv om den börjar bli trött. Tanken flyger i väg och vips tittar du på klockan och ser att du tappat rejält, utan att du upplevt att du dragit ner på farten. Vid kvalitetspass där du planerar att hålla en viss hastighet, då kan det alltså vara lättare att göra det på band. Men sen är vi olika som människor. Vissa klarar inte av det monotona med ett band och andra bryr sig inte om fart. Inget är mer rätt eller fel än något annat tycker jag.

För egen del har träningen på band verkligen gått upp och ner. Som sagt har jag kört mycket ibland, och verkligen längtat efter att hoppa på det där bandet, hur knäppt det än kan låta. Kanske får jag se till att göra det som återstår av januari 2014 till just en sådan period?

Kommentarer