Spring rätt - mera löpteknik

Det finns många bra klipp på nätet som handlar om löpteknik och löpskolning. Det här är drygt fem minuter och jag tycker att inledningen är bra. På ett enkelt sätt beskrivs vad vi bör tänka på när det gäller kroppshållning och fotisättning vid löpning.

Just fotisättningen har jag jobbat med sedan i höstas då min sjukgymnast gjorde mig uppmärksam på att jag sprang väldigt obalanserat. Min vänsterfot satte jag ner i marken med främre delen av foten först (vilket man ska sträva efter) medan min högra fot gick ner med hälen först och alldeles för långt framför kroppen. Om man blundade och bara lyssnade på mina steg så lät jag som en galopperande häst eftersom vänsterfoten hade kortare kontaktyta med marken. Det var orytmiskt och inte särskilt skonsamt mot kroppen.

Kommentarer