Träning på semestern?

Senast jag var på utlandssemester var det för att köra ett litet träningsläger, och då höll jag igång med minst en aktivitet per dag. Nu när vi reste till Turkiet förra veckan var det istället familjesemester med sol och bad som stod i fokus. Vi reste med min sambos släkt och var totalt 9 personer med åldersspridning från 3 år upp till 85. Men trots det har jag inte varit helt inaktiv, utan satsat på att röra på mig en stund varje dag. Det går alldeles utmärkt att motionera även utan hotellgym, ifall det saknas på anläggningen. Här kommer några tips på hur du kan aktivera dig på sol- och familjesemester.

- Köp ett hopprep och ta med i resväskan! Är du ovan rekommenderar jag att du hoppar i intervaller, exempelvis 45 sekunder hopp följt av 15 sekunder vila. Upprepa så många minuter du orkar, vill och kan! Allt är bättre än inget!

- Utfallssteg - en riktig ben- och rumpdödare! Kan med fördel klämmas in på väg hem från stranden.

- Tåhävningar - mycket bra vad- och fotträning för löpare. Motverkar hälsporre och andra otrevliga fotproblem.

- Löpning - en klassiker! På stranden eller varför inte strandpromenaden.

- Promenader - upptäck semesterorten till fots i lugnare tempo. Funkar fint med barnvagn eller varför inte tillsammans med morfar?!

- Bålstabilitet - går att köra var som helst, även i solstolen.

- Simning - i poolen eller varför inte i havet?

Lars gillar att simma. Det gör inte riktigt jag. Däremot ställer jag gärna upp som badvakt vid ett tidigt simpass då stranden är glest befolkad

Kommentarer