Snabbkurs i löpteknik (Badhusparken nu på söndag kl 14:00)

Jag har ju under vintern skrivit en del om löpteknikträning i syfte att förebygga eller rehabilitera skador, förslitningar och obalanser i kroppen. Det hela började egentligen i augusti för ett år sedan då jag träffade en sjukgymnast med inriktning mot idrottsmedicin, som fick upp min medvetenhet gällande mitt rörelsemönster och konsekvenser av det. (Jag har kotförskjutning i ländryggen). Jag har sedan dess tagit små små steg framåt genom idog träning, men har verkligen en lång väg kvar att gå när det gäller att arbeta jämnare med höger och vänster sida samt att aktivera rumpan mer när jag springer. En kortkort höftböjare har ställt till det för mig, och gör fortfarande, även om jag är bättre och har mycket mindre ont nu än jag hade då.

Min fasta övertygelse är att alla, oavsett ambitionsnivå, träningsbakgrund, träningsmängd och så vidare har nytta av löpteknikträning. Precis som att alla tränar teknik i golf. Springer man sällan så är det nyttigt för att att förebygga skador. Springer man mycket kan det vara pricken över i:et för att utveckla sin prestation och ta ett kliv vad gäller att sänka sina personbästan.

Nu kommer en chans för dig som bor i eller runt Östersund! Löpcoachen Kenth Svensson som bloggar på Snabba Fötter kommer hålla ett 2-timmarspass i löpteknik i Badhusparken, nu på söndag den 15 juni klockan 14:00.

Passa på att ta till dig alla tips för hur du kan springa effektivare. Kenth går igenom hela kroppen och pratar inte bara om hur du använder benen för ett effektivare löpsteg utan också hur du bör tänka kring hållning och armföring. Även detaljer som hur du springer effektivast i backar, både uppför och nedför, kommer att behandlas samt löpskolningsövningar och specifika övningar för löpstyrka som gör oss alla till bättre löpare, oavsett löpstil och löpsteg.

Kom och ta till dig information om effektivare löpning och få inspiration och motivation för sommarens löpning. Passa också på att ställa dina frågor om löpträning. Kenth kommer stanna kvar efter passet för att svara på frågor.

Sök upp evenemanget Snabbkurs i löpteknik på Facebook, och anmäl dig där så att vi vet hur många som kommer. Du kan även hojta till här om du inte hittar. Evenemanget är öppet för alla - män, kvinnor och "hennar" :-)

Pris: 150 kronor (betalas via Swish till 0706 117 117 eller kontant till Kenth på plats)

Kommentarer

Anonym sa…
Åh, jag är så himla sur att jag helt missade det här! Hade gärna velat vara med! Hoppas det blir fler gånger!

/Maria E