Gårdagens

Lars i scott-hjälm, Bliz eyewear, cykeltröja från newline, nathan vätskesystem, handskar från troy lee designs och craft cykelbyxor. Cykeln som Lars kör på är den lätta mtb:n för cross country "sunn prim S1"

Efter att ha studerat google maps ganska ingående vid lunchen hade jag planen klar för en fin, lite längre cykelrunda i huvudet. Tuff körning på stig och led i all ära, men de lugna långpassen ska heller inte glömmas bort i träningen. Inför långlopp av den typ som jag har kört, med en total tävlingstid på över fyra timmar, gäller det att ha uthållighet också. Jag försöker därför få till ett pass i veckan av den här typen. På långlopp är det förutom stigcykling en hel del grus- och skogsbilväg så att träna på det är bra. När jag satte rutten igår ville jag därför få in så mycket som möjligt av det och minimalt med asfalt, något som jag lyckades riktigt bra med. Allt som allt blev det ungefär 6,9 mil, varav endast ca 6-7 kilometer gick på asfalt.

Rutten utgick från mina föräldrars hus i Brånan, och via byn gent till Borgs, upp på Storsvevägen ända upp till t-korset på Mo-Lillbörnanvägen, och därifrån mot Svenstavik. Ovanför ridhuset vek vi av på skogsbilväg mot Hoverberg. Väl där efter ca 4 mil fick vi asfalt till Svenstavik och upp mot Rörön där det blev grusväg igen. Vi vek av och körde skogsbilväg ovanför sjön, genom skogen till Brånan så att vi kom ner vid Badviken, ca 1 kilometer hemifrån.

Kommentarer