Sällskap, ett bra tips för att komma ut

Igår kväll bokade Maria och jag in en morgonjogg till idag, och oj så mycket lättare det är att ta sig ut när man har en dejt. Det fanns inte ens en gnutta tvekan i mitt huvud i morse när jag vaknade, snarare tvärtom. Jag såg faktiskt till och med fram emot det. Vilket framsteg! När vi lunkade runt så pratade vi lite om det här med motivation till att börja träna, och att det viktigaste faktiskt är att bestämma sig. Att "bara" göra. Suget, vilja och motivationen kommer efter ett tag. Att "bara" inte är så bara är jag fullständigt medveten om, och då kan man behöva ta till små trix såsom att boka en en träningsdejt med en kompis, eller att skriva in och avsätta tid i kalendern. Men det är fortfarande du som själv måste ta steget. Ju fler gånger du kommer över tröskeln desto lättare går det. Det kan låta som en klyscha men det är faktiskt sant. Hjärnan fungerar så. Ju fler gånger du gör något desto mer van blir du.

När jag instagrammade min morgonträning i helgen så fick jag några bra kommentarer som jag vill passa på att lyfta fram. Jag beundrar kompisar som med lätthet tränar på morgonen, och jag delar uppfattningen om de fördelar det faktiskt har. Kanske framförallt det faktum att då är träningen avklarad och man slipper fundera på när, var och hur man ska kunna ta sig tid att genomföra ett pass. Det är kanske det största problemet med semester och en ganska "slapp" och spontan tillvaro, att man tar dagen lite som den kommer och åker iväg på små äventyr. Planerad och strukturerad träning ryms inte riktigt där, i varje fall inte för mig. Jag vill kunna slappna av mentalt under semestern och koppla av, vilket väl är hela idén med ledigheten egentligen?! För att ändå hålla igång så är det ju grymt att ha rört sig redan innan dagen startat.

Att starta dagen med träning och fortsätta med bad, fiske eller jordgubbsplockning är perfekt på semestern

Kommentarer