PILLER

Nyplockade hallon med ekologisk vispgrädde - mums!

Jag är generellt av den åsikten att om man äter varierad och näringsrik mat så behöver man inte stoppa i sig en massa piller - men ändå så gör jag ju faktiskt det själv i perioder. Särskilt om jag tränar inför ett lopp så tänker jag att det kan göra en liten, men ändå viss skillnad. I vintras så la jag även till D-vitamin dagligen, eftersom jag sällan har möjlighet att vara ute på dagtid annat än på helgerna. Kroppen behöver D-vitamnin, som annars bildas när vi är ute, och då kan det vara idé tänkte jag att tillsätta det till min kost. I kortare perioder har jag även testat magnesium, zink och järn, allt från Holistics. Nu under sommaren har jag inte tagit något alls regelbundet, utan bara lagt till magnesium i samband med träning. Magnesiumbrist kan uppstå vid kraftig svettning, och den här sommaren har ju det varit mer regel än undantag. Ett kännetecken på brist är kramper, men också nedstämdhet och trötthet. Begreppet "jag blir så trött av värmen", kan alltså handla om magnesiumbrist. Ämnet finns annars naturligt i bland annat bladspenat, nötter och mandlar, som jag äter i princip dagligen.

Nu inför mina kommande tävlingar så har jag fått för mig att piller ska hjälpa mig. Det handlar mer om psykologi än något annat, men på köksbänken stod en burk med järn, så sedan i måndags tar jag ett piller till middagen. Järnets funktion i kroppen är att bidra till:

- normal energiomsättning
- normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin
- normal syretransport i kroppen
- immunsystemets normala funktion
- att minska trötthet och utmattning

Låter inte det bra så säg? Perfekt när man ska springa! Sedan vet jag mycket väl att det är kraftigt förenklat att ett litet piller ska göra stor skillnad. Det handlar också om balans mellan andra mineraler och vitaminer. Men som sagt, tron kan försätta berg och det är en mental grej för mig i min förberedelse inför lopp.

Kommentarer