EN NY PERIOD

Ny dag nya tag! Efter en veckas helvila från löpning, och endast lättare träning med två styrkepass och ett "rullpass" på cykel tillsammans med en springande Ida, så är det nu dags att komma igång igen. Jag är peppad! Mottot är: STARKA BEN. STARK KÄRNA. STARKT HJÄRTA.

En bild från mitt styrkepass igår kväll som får symbolisera mina tankar inför vintern - jag ska blir starkare! Hemmastyrka. Gymstyrka. Löparstyrka. Det spelar egentligen ingen roll, och allt är bättre än inget. Syftet med att ta tag i det här är att jag ska orka med såväl vardagen med mitt stillasittande arbete, och att vara stark i löpning och cykel till våren.

Det mål som ligger närmast i tid, och som är anledningen till att jag kommer att fortsätta springa lite mer strukturerat än jag annars gör vid den här tiden på året, är loppet Tunnel run den 22 november. Det är 10 kilometer, precis som mina två senaste tävlingar - Tjejmilen och Hässelbyloppet. Jag tänker mig fyra veckor med träning och en veckas nedtrappning. Om jag skulle ha sprungit ett längre lopp hade jag tagit två veckors nedtrappning.

Det här innebär att jag har fyra träningsveckor att planera och jag tänker lite övergripande sådär att jag ska fokusera på kvantitet de första två, och kvalitet de andra två. Lite enkelt sagt alltså att mest springa lugna, längre distanspass de första veckorna och sedan lägga in mer fartpass de kommande två veckorna, för att få upp lite hastighet i löpningen. Fyra veckor är ju egentligen en väldigt kort träningsperiod, men alldeles lagom för att jag ska hålla motivationen uppe.

Jag har förstått att loppet kommer att vara lite backigt, så jag satsar inte på att slå någon tid. Mitt fokus ligger i stället på att jag vill orka igenom hela loppet på ett bättre sätt än i Hässelby sist. Jag skulle vilja springa andra halvan snabbare än första, vilket jag normalt brukar kunna göra. Min styrka har varit uthållighet och att kunna öka ju längre in i ett lopp jag kommer. Det är mest den känslan jag är ute efter att hitta tillbaka till, så mitt mål med loppet kommer helt enkelt att handla om känsla och att ha kul! Vilken säsongsavslutning! (om jag nu bara kommer över en startplats alltså........)

Kommentarer