FÖRÄNDRINGENS VIND BLÅSER

...på många plan!


Det händer en hel del i mitt liv just nu, och jag gör mitt bästa för att inte bara hänga med i svängarna utan också försöka styra kurvtagningen. Inte helt lätt alla gånger, vissa dagar till och med riktigt jobbigt, medan det andra dagar bara är roligt. Personligen så både gillar och behöver jag förändring. Jag är en sådan som snöar in på saker, som maträtter, träningsformer, kläder eller liknande, och sedan kör jag på det tills jag ledsnar och måste byta. Leverpastej, så gott att jag vill äta leverpastejmackor flera gånger om dagen i några veckor. Sedan måste jag abrupt gå över till prickig korv. Ja, ni kanske förstår eller känner igen människotypen?! På samma sätt har det genom åren varit med frisyrer och hårfärger. Som att jag har behövt markera en förändring med ett nytt utseende. De senaste åren har jag dock i princip haft samma hårfärg, några nyanser mörkare mot vintern, med mer eller mindre röda pigment i, och sedan mer ljust på sommaren. Från år 2010 till våren 2014 så har jag heller inte haft någon riktigt frisyr, utan bara låtit det växa. En lugg då och då i och för sig, men annars mest håret uppsatt i knut. Tills jag helt sonika äntligen tog tag i att kapa av det.

Och så häromdagen hände ännu en grej. Jag skulle klippa mig, vilket jag förövrigt hade glömt eftersom jag har det en aning körigt på jobbet. Som tur var påminde min telefon mig med ett ilsket alarm. Så jag cyklade helt enkelt i väg till min frisör. Väl inne genom dörrarna märkte jag direkt att det var något som var annorlunda, och då slog det mig - just ja, jag hade ju sagt ja till att ställa upp som färgmodell också! Så ett par timmar senare klev jag ut genom dörrarna, men samma frisyr men en helt ny hårfärg.

Så nu är det lite som om en ny period i livet har tagit fart. Den är lite mer färgstark, lite mer intensiv - som om jag inte var nog intensiv liksom?! Men ändå. Det känns bra. Så om du tycker att vardagen blivit lite trist och grå, våga göra en förändring, stor eller liten. Det kanske verkar banalt att en ny frisyr ska påverka det allmänna välmåendet och humöret, men vad förlorar du på att testa? För mig funkar det. Kanske även för dig?

Sedan att jag inte har vant mig riktigt ännu, det är en annan sak. Varje gång jag får syn på mig själv i spegeln inne på en toalett så hoppar jag till av förskräckelse och tror för en hundradels sekund att det står en helt annan människa där inne med mig. Fånigt men alldeles sant.

Men hur går det med träningen då, kanske du undrar? Jomen tackar som frågar. Jag har träningsvärk idag efter ett riktigt bra styrkepass i måndags kväll. Det känns mer eller mindre i hela kroppen. Och löpningen rullar på. Jag har försökt fokusera på att få till några lugnare pass på distanser från milen och uppåt, men har inte alldeles lätt att motivera mig när jag springer ensam. Tack och lov för att jag har Ida som gärna springer dessa pass med mig. I söndags rullade vi drygt 15 kilometer, och trots att jag var ohyggligt trött så kom jag runt hela rundan. Utan Ida hade det inte gått i det skicket. Då hade jag mentalt gett upp och vänt hemåt gåendes. Ni vet hur det är vissa dagar. Jag var så tacksam när jag kom hem, tacksam för Ida och tacksam för att passet var gjort. Och nån timme senare var jag pigg och glad igen. Energin hade återvänt.

Kommentarer

Anonym sa…
Känner igen mig i ALLT förutom håret. Men kanske är det nu jag ska våga? Jag är iallafall hemskt TACKSAM för att jag har dig.

Ida