KLADDKAKANS DAG

Jag läste på Facebook i morse att det är kladdkakans dag idag. Men har ni hört så bra?! Fredags och allt. Det kan ju inte blir bättre. Självklart ska vi mysa till det med en riktigt god kaka och jag vill passa på att slå ett slag för den här varianten som innehåller riktig choklad istället för kakao. Den är fantastiskt god och går dessutom snabbt att göra!


Du behöver:
3 ägg
1 dl Stevia strö (jag rekommenderar ICA´s), socker eller annan sötning
175 gram smör
100 gram Lindh mörk choklad (jag brukar använda 90%)
1 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
1 krm vaniljpulver
(riven kokos)

Gör så här:
Smält smör i en kastrull på spisen och lägg sedan i chokladen så att den också smälter. Vispa ägg och sötningen riktigt pösigt. Blanda i alla torra ingredienser i äggsmeten och häll ner smör- och chokladblandningen på slutet. Smöra en ungsform med löstagbar kant och om du gillar kokossmak så rekommenderar jag dig att strö riven kokos över formens botten. Häll ner smeten och grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.

Kommentarer