Å DU KÄRA LÖPBAND


Det är underligt egentligen hur man kan längta efter att få springa på ett band som står inomhus. Jag har i perioder älskat det där bandet ska ni veta, medan det i andra perioder inte alls har känts lustfyllt, och då har jag struntat i det. Jag är inte en löpare som tränar enbart för prestationen, tvärtom vill jag att 90% av den träning eller motion jag utför ska vara kul. Sedan finns det dagar då livet känns botten, men då jag tvingar mig ut för att jag vet att det gör gott. Däremot tvingar jag inte mig själv "bara för att".

Hur som helst, igår stod det äntligen löpbandstabator på träningsplaneringen igen. Med anledning av att jag förra veckan var i Brånan och vädret inte direkt inbjöd till någon utomhuslöpning så skippade jag att springa då. En veckas löparvila hade jag således i bagaget och vaden kändes i bra skick. Nästan så att högervaden är sämre nu faktiskt, vilket är ett tecken på att båda mina vader är i behov av mycket kärlek framöver. Naprapatens order är att jag ska trappa upp löpningen väldigt försiktigt, och att det är intervaller som gäller. Så jag kör på det helt enkelt. Precis som för drygt en vecka sedan valde jag tabator (en tabata = 4 minuter, uppdelad på 8 x 20 sekunders arbete med 10 sekunders vila mellan varje), och precis som då valde jag att köra tre stycken med en minuts serievila mellan varje. Efter förra gången fick jag träningsvärk i vaderna, men inte denna gång, vilket jag tar som ett gott tecken. Totalt springtid med det här upplägget är 8 minuter. Nu gäller det således att våga trappa upp lite, men inte för mycket. Som vanligt när något är roligt vill man ju ge sig i kast med det snart igen, men hur mycket jag än vill måste jag ge mig till tåls nu i några dagar innan jag ger mig på att springa igen.

För den som kanske är i samma sits som mig och behöver ta det försiktigt på grund av en skada, eller som precis kommit igång med löpträning, kan jag rekommendera gårdagens upplägg.

Uppvärmning 10 minuter på cykel

Springa tabator på löpband (3 gånger, med en minuts serievila mellan varje)
Hastighet 5:00 min/km, 4:45 och sista gången 4:30
Lutning 3 grader (alla 3 gångerna)

Nedvarvning löpbandspromenad 5 minuter

Utöver det körde jag lite benträning i maskiner och utfallsgång med bålrotation. Avslutningsvis blev det en långstretch, som egentligen är min fredagstradition numera, plus vadmassage på vibrationsmaskinen som finns på gymmet. Ni vet en sådan där som man ska stå på för träning, men man kan också använda den till massage genom att lägga kroppsdelar på och med hjälp av kroppstyngd och olika vinklar få tryck och effekt på rätt ställe. Ganska gött faktiskt även om jag nästan blir lite lätt illamående av skakningarna.

När man inte får springa så får man i varje fall drömma. Och planera. Det är både gratis och tillåtet. Nu sitter jag och tänker på vad nästa pass ska bli. Jag tröttnar snabbt och tabatasuget har blåst bort. 30-sekundare känns som ett bra steg för att komma vidare, och 20 stycken kan vara ett bra förstasteg, eftersom det ju blir 10 minuters springtid, och det är en ökning med 2 minuter jämfört med gårdagens upplägg. 20 stycken 30-sekundare låter kanske mycket för vissa, och går man tillbaka i den här bloggen kommer man att se att jag många gånger "bara" kört 10 stycken, men då får man komma ihåg att jag sprungit flera kilometer både före och efter själva intervallerna, vilket jag ju inte ska göra i det här upplägget. Så de tio minutrarna (tjugo intervaller) är det enda jag kommer att springa, och tempot ska inte alls så högt som om syftet varit att köra ett tufft pass. Tvärtom är fokus här på att komma igång med smärtfri löpning och bygga styrka i muskler och ligament. Man får helt enkelt ta det lite piano och passa på att njuta på vägen.

Kommentarer