Chokladsnitt (recept lowcarb/LCHF)

Jag bakade ju helt gudomliga kakor i helgen och givetvis ska jag dela med mig av receptet. Jag hade tänkt göra kolakakor men fick för mig att jag ville ha chokladsmak i stället och modifierade därför receptet. Sugen att testa? Vassego! Kakorna är glutenfria och om du vill även sockerfria, beroende på vilken sötning du väljer.

Det här ger tre plåtar kakor som sedan blir nästan exakt en full glasslåda (Big-Pack). Stoppa i frysen och ta fram till jul vettja.

Blanda:
6 dl mandelmjöl
3 msk sojamjöl
3 msk hasselnötsmjöl
6 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
2 - 2,5 tsk bikarbonat
1 krm salt

Vispa:
300 g rumsvarmt smör
2 dl sötning (sötströ eller socker)

1. Rör ner torrblandningen i smörgeggan
2. Dela degen i 6 st lika stora delar
3. Rulla ut på plåt (2 st på varje plåt) och tryck till rullen lite lätt
4. Grädda ca 10-12 min på 175 grader (degen smälter ut och ska vara lös/rinnig när du tar ut)
5. Låt svalna och stelna i ca 3-4 minuter innan du skär sneda bitar
6. Låt kallna och servera, eller frys in/förvara
7. Ät & njut!

Kommentarer