DAN FÖRE DAN

...och drömmar om löpning


Igår var det återbesök hos naprapaten och hon gick på vaden ordentligt med stötvåg och nålar. Jag hade redan lite värk (träningsvärk) i båda vaderna eftersom jag sprang en kortis på löpband i söndags, så hur det känns idag ska vi inte prata om. Behandlingen går ut på att skapa en blödning i musklerna så det känns ungefär som extrem träningsvärk redan efter några timmar. Idag har jag svårt att gå obehindrat, men det brukar ge med sig när man kommer igång.

Stötvågsbehandlingen är inte jättesmärtsam utan relativt uthärdlig. Det är en maskin som liksom bultar eller hamrar på muskeln. Eftersom jag är lite nålrädd föredrar jag den framför sticken som vi körde efteråt. Nålar gör gott men är inte kul under tiden om man säger så.

Vi pratade igenom vad jag ska fokusera på under julen, och jag ska fortsätta med massage av vader och fötter samt att jag ska trappa upp träningen. Jag har en knipövning för fötterna, tåhävningar samt att jag nu har lagt till en övning från höften. Grundtanken är att stärka upp kroppen bättre så att jag blir stabilare i löpsteget och på så sätt minskar eventuell snedbelastning på fotleder och vader då underlaget blir lite ojämnt. Utöver det får jag fortsätta att springa, men det ska vara i form av intervaller med gåvila mellan. Jag fick totalt bakläxa på den femma jag och Ida mysjoggade förra veckan, vilket jag kände själv också dagen efter. Men som sagt, att varva löpning och gång en eller ett par gånger i veckan är helt okej. Efter trettonhelgen ska jag på återbesök och då får vi se om det går åt rätt håll eller om jag måste korrigera något.

Passet i söndags fick i varje fall godkänt. Då skulle jag gymma men värmde upp med lite cykel och sedan tre stycken tabatorlöpband. (En tabata = 4 minuter = 8 x 20 sekunder med 10 sekunder vila mellan varje). Jag hade lätt lutning på bandet, ca 2-3 grader, och medelhögt tempo. Nu ser jag fram emot fler sådana pass, även om det kommer att dröja ett tag. I kväll åker vi hem till Brånan och där finns inget löpband, inte än i varje fall, även om jag tycker att källaren borde utrustas med ett sådant i framtiden.

Kommentarer