PLÄTTAR & KIDDOSAR & FILM OCKSÅ

Igår eftermiddag när jag jobbat klart så åkte jag med systeryster och kiddosarna hem till Brånan. Mor och far var bortbjudna så vi hade hela kåken för oss själva. Ett snabbt stopp på Ica i Svenstavik hann vi med också på vägen. Nilas tog en tuppis i bilen så han och Elin fick sitta kvar medan Vide och jag gick in för att shoppa för en pannkakskväll.

Väl hemma i huset så hittade vi mammas gamla plättlagg och jag stekte supergoda pannkisplättar, eller vad det nu var Vide kallade det. Kiddosarna kan vara lite småkräsna ibland, det är lite olika dagar, men den här gången gick det vägen och plättarna fick mer än godkänt. Vi gjorde små tårtor med sylt, grädde och hallon (Elin och jag hade smält choklad också) så att det blev ett riktigt pannkakstårtskalas till slut. Fredagsmys på hög nivå! De åt till och med kalla plättar till kvällsfika senare.


Efter läggdags fastnade jag i soffan till filmen Mr and Mrs Smith. Jag har sett delar av den förut men aldrig hela. Jag måste säga att jag gillar den. Jag höll mig vaken hela filmen, vilket är mer än jag brukar klara. En annan bra (klart nyare) film som jag såg häromdagen var förresten The Equalizer med Denzel Washington. Också riktigt bra men då var jag så ofantligt trött att jag hade riktigt tufft på slutet för att orka hålla ut. Det här är förmodligen det mest spretiga inlägg som någonsin publicerats på den här bloggen, men va tusan, tillbaka till receptet nudå.

Recept på pannkaksplättar
Receptet är glutenfritt och även fritt från nötmjöler. Vill man kan man enkelt göra det laktosfritt också, men jag har inte testat det själv så jag kan inte garantera hur det smakar. Jag har angett ett förslag nedan inom parentes på ett enkelt sätt att modifiera receptet.

4 ägg
1 dl grädde (välj kokosgrädde om du föredrar laktosfritt)
3 dl mjölk (vatten om laktosfritt)
2 msk fiberhusk
1 msk kokosmjöl
en nypa salt
50 gram smält smör (eller kokosolja)

Vispa ihop allt utom smöret som hälls i sist. Låt smeten stå en stund innan du börjar steka och späd sedan smeten med mjöl eller vatten allt eftersom så att den håller sig förhållandevis tunn (den fortsätter att tjocka till sig eftersom fiberhusken sväller då den suger åt sig vätska). Du behöver troligen inget fett i pannan eftersom smeten är fet i sig. Jag brukar ta lite första omgången bara, så räcker det till hela gräddningen.

Kommentarer