TRETTONDAG I ORD OCH BILDER

En sisådär dag egentligen, ingenting som kommer gå till historien som världsbäst men heller inte katastrof. Ni vet en sådan där vanlig dag mest. Kanske för att jag helst bara ville komma igenom den på något vis. Jag tog aldrig riktigt vara på den även om jag gjort en hel del. Det låter kanske skumt men jag vill tillbaka till vanlig vardag. Jag älskade julen och de fem lediga dagarna var fantastiska, men sedan har det varit en himla hattande med röda och svarta dagar och jobb och ledigt. Jag får ingen ordning på sömn, mat och livet. Mest för att jag tänkte att jag skulle skita i det i år och bara njuta, men jag får väl en en gång inse att jag inte funkar så. Jag behöver tydligen en viss rutin för att må sådär riktigt bra. Senaste veckan har det inte fungerat med sömnen alls, vilket det ofta blir när jag slutar kliva upp i tid på morgnarna på lediga dagar. Det har varit för få arbetsdagar med uppstigning för att kroppen skulle hamna rätt, och nu är jag ohjälpligt fel. Kan inte somna på kvällen och vaknar en massa gånger under natten. Det är som om jag har för mycket energi och ett för piggt huvud när jag inte jobbat eller aktiverat hjärnan tillräckligt på annat sätt. Jag är ohjälpligt trött på morgonen och istället för att ta mig själv i kragen i morse så låg jag kvar. Vilket jag såklart vet att jag inte borde gjort. Men i morgon börjar vägen tillbaka till ordning. Tyvärr extra tidigt, det hade varit skönt med en mjukare start, men ingen anledning att måla faan på väggen. För mest av att tycker jag att det ska bli skönt.


Jag mjukstartade den här dagen i soffan. En kaffe och en smörgås med lite läsning och nyhetsmorgon på i bakgrunden. Ett program jag sällan ser på men influerad av instagram så slog jag igång. Passande nog så pratade de om sömn och sömnproblem, så jag verkar inte ensam om att ha drabbats av dessa jullovsrelaterade problem. Ida tipsade mig redan i höstas om den här boken Hälsa på recept och jag köpte den direkt. Sedan hamnade den av någon outgrundlig anledning under en hög i köket, så jag hittade den först häromdagen när jag städade undan julen lite smått. Klart läsvärd, så jag får återkomma till den vid fler tillfällen.


Sedan skulle jag ju åka längdskidor också. Suget var av någon anledning inte överdrivet stort. Om jag hade fått välja hade jag önskat att Tour de ski sänts på förmiddagen så att jag hade kunnat skida i dagsljus efteråt, det finns ju inget som gör mig så peppad som att titta på sport innan jag själv ska sporta. Men nu var inte dagens upplägg så utan jag fick helt enkelt ge mig iväg till spåret innan TV-sändningarna skulle börja. Det var inte min dag. Så kan man väl kort summera det. Efter elva minuter ville jag ge upp och sedan fick jag verkligen använda all min övertalningsförmåga för att förmå mig att varv för varv ta mig fram till den planerade halvtimmen. Jag kan inte komma i håg när det senast var så tungt att åka skidor. Tog ingen bild för jag tyckte inte att den här skidturen förtjänade att minnas. Sedan var man tillbaka med rumpan i soffan. Lunch, kaffe och Tour de ski. Där var det bra så jag tog en bild.


Sedan blev det ändå ännu bättre. Myspromenad med Ida. Tänkte inte på att ta en bild förrän vi hade sagt hejdå och jag var på väg hem. Men åndå. Bra eftermiddag. Avslutar dagen med att nyfiket spana in 2015:s MTB utbud......

Kommentarer