VECKANS PLAN

Då var det måndag igen och dags att staka upp veckan för lite bättre överblick. Jag är mycket nöjd över att jag har tagit tag i det här med veckoplanering igen. På något sätt känner jag mig lugnare och tryggare när det finns en plan i grunden, något att utgå ifrån. Som om hjärnan kan koppla av liksom. Det är svårt att förklara men det blir lite som att hjärnan hamnar på autopilot och då är det sällan som jag upplever det motigt att ta mig ut och röra på mig, utan det går av bara farten. Om jag däremot kommer hem från jobbet, trött i huvudet och utan att ha tänkt ut i förväg vad jag ska göra, så blir det ett väldigt projekt av allt och att komma fram till något kan uppta mer kraft, energi och tid än vad själva träningspasset ska göra. Man brukar ju säga att det jobbigaste med att motionera är att ta steget över tröskeln, och har man en plan så är det steget betydligt mindre, i varje fall för mig.

Mån: Löpning löpbandstabator (3 st i 5:00)+ bålstyrka
Tis: Längdskidor ca 30 min eller gymstyrka
Ons: VILA (tjänsteresa)
Tors: VILA (tjänsteresa)
Fre: Löpning löpbandsintervaller (ute) 20 x 30 sek, + gåvila + prom tot ca 5 km
Lör: Gymstyrka eller längdskidor
Sön: Cykel

Förutom ovanstående ska en eller flera rehab/prehab-övningar göras minst fem av veckans sju dagar. Bättre med en övning än ingen. Jag ska rulla golfboll under fötterna varje gång jag sitter i soffan hemma och jag ska massera vaderna på gymmets vibrationsmaskin efter löpbandspassen.

Kommentarer