CYKELVASAN HERE I COME

Då var det sagt! Jag är anmält till cykelvasan i år. Eller ja, öppet spår som går dagen innan det "riktiga" loppet (som är fulltecknat) körs. Det går att få tag på startplatser dit via exempelvis blocket, men jag skulle anmäla tre personer och kände inte att jag hade tid och kraft att jaga rätt på det, så efter en kort stunds övervägande bestämde jag mig för att det fick bli loppet på fredagen. Det känns bra.

Cykelträningen då? Jo, den har legat nere hela vintern. Förra året cykelpendlade jag ju till jobbet i både kyla och snö, men då min tanthoj med dubbdäck blev stulen i julas så tappade jag stinget. I år har jag alltså inte några "gratismil" i benen utan startar från noll. Förra söndagen satte jag mig på trainern hemma för första gången och det blev upptakten till årets cykelträning. Veckan därefter flöt på bra och jag satt på cykel tre gånger. Inga tuffa pass utan bara att få in lite vana i kropp och knopp - mest knopp om jag ska vara ärlig. En morgon trampade jag i 10 minuter innan jag åkte till jobbet, tungt och med mycket flås, mest bara för att. Sedan körde jag ett annat morgonpass också, ca 20 - 30 minuter med inslag av intervaller och sist ut söndagspasset igår, 60 minuter lågintensivt med 3-milen från Holmenkollen på paddan som underhållning. Inga stenhårda pass men som sagt, en bra start för att få in vanan av att sitta på cykel igen.

Vad är målsättningen med loppet undrar kanske någon? Ja just nu har jag bara ett enda mål och det är att ha en bättre tid än min chef.... sedan vad tiden blir kvittar helt och fullt. Jag har blivit utmanad och är det något som triggar mig så är det just det. Men skämt och sido, att ha ett mål som innefattar någon annan är inte så smart eftersom det enda man egentligen kan påverka är sin egen prestation - om man nu inte tänkt ta till några fula knep alltså och sabotera för sin motståndare, vilket jag såklart inte har tänkt göra. Så när jag landat i hela grejen, om någon vecka eller så, tänker jag sätta mig och fundera en stund på vad som kan vara ett rimligt tidsmål och hur jag ska kan lägga upp träningen. Med de två lopp jag cyklade förra året i bagaget så har jag en viss, om än väldigt liten, känsla för vad jag ungefär har att göra.

Kommentarer