ETT SVÅRT ÄMNE

För ett tag sedan så läste jag ett blogginlägg som fick mig att fundera. Jag har snuddat vid temat förut och tankarna har grott i mig en hel del, men jag når ändå inte riktigt fram. Jag hittar inte orden. Jag blir inte riktigt klar med vad jag tycker. Inlägget var Jag blir kluven av att se magrutor av Petra Månström.

Jag vet att många blir stressade och pressade av att se träningsbilder i sitt instagramflöde. Jag vet också att många kvinnor blir provocerade av att se avklädda bilder på vältrimmade kvinnokroppar. Så pass provocerade att de väljer att avfölja. I det här finns så många dimensioner. Vissa känner sig nedtryckta och att det är något fel på deras kroppar, att de inte duger som de är. Den trimmade kroppen blir kanske en påminnelse om att man själv borde ha tränat. Många tolkar också magrutor som något osunt. Att personen som visar upp dessa rutor omöjligt kan ha sunda värderingar utan snarare är ortorektiker och står för något man själv inte vill förknippas med. Oavsett anledning så gör allt det här mig uppriktigt ledsen, och det här om något gör mig kluven.

Det jag tror är lätt att glömma bort i hela debatten är att vi människor är olika. Rent genetiskt alltså. Vissa föds i tunnare form och andra lite mer runda. En kvinna med magrutor behöver inte ha slitit som ett djur med träning och strikt kosthållning för att få dem synliga. Precis som att en kvinna som faktiskt har gjort det, ändå inte alltid kan uppvisa ett sexpack. Att dra slutsatser om en människas hälsa och sundhet kontra osundhet utifrån hur hon ser ut är en grov förenkling av verkligheten. Det här vet vi allihopa egentligen.

Varför blir kvinnor då så provocerade? Är det inte så att vi egentligen skulle önska att alla kvinnor, oavsett utseende, vågade vara stolta över sina kroppar? Att ogenerat och som något helt naturligt våga stå för hur vi se ut, utan att döma varandra så jäkla hårt? Så snart en kvinna faller utanför normen "normal" kropp, antingen hon är för smal, för vältrimmad, för rund eller vad det nu må vara så tycker vi det är åt helvete, oavsett om kvinnan har gjort en aktiv handling för att uppnå detta utseende eller om hon är född så. Hur många skulle avfölja någon på instagram för att hon var för rund? Händer det? Jag har då aldrig hört någon prata om det i varje fall men det kanske är för tabu? Varför är det då okej att säga eller skriva att någon är för vältränad och därmed dra slutsatsen att det är sjukligt, och dessutom gärna kommentera det under bilden? Är det okej att kränka en annan människa genom att säga att hon inte borde visa upp sin kropp? Jag skulle önska att vi slutade jämföra oss så otroligt mycket med varandra. Att vi blev lite snällare mot oss själva. Jag vet att det inte är enkelt det här. Att det inte finns ett facit eller rätta svar på hur man borde tänka, tycka eller göra. För som sagt, vi människor är olika.

Kommentarer