VITCHOKLADTÅRTA (RECEPT)

Tidigare i veckan firade vi mamma och pappas bröllopsdag och jag hade då gjort min vitchokladtårta, som jag också bjöd svärfar på när han fyllde 70 år här för lite sedan. Tårtan är egentligen en kladdkaka som jag modifierat lite. Eftersom jag inte har skrivit ner receptet tidigare och lätt glömmer så är det bäst att jag gör det nu! Tårtbotten består alltså av en kaka, som helst ska stå kallt i kylskåp några timmar för att stelna och bli lagom hård, innan den garneras och serveras.


Du behöver:
2 ägg
1-1,5 dl valfri sötning (t.ex. socker eller sötströ)
100 g smör
60 g vit choklad (smältes i smöret)
40 g hackad vit choklad
1 krm salt
1krm äkta vaniljpulver
1 dl valfritt mjöl (t.ex. kokosmjöl, mandelmjöl eller vetemjöl)
Smör och eventuellt riven kokos till att "bröa" formen (använd ringform med avtagbar kant)

Gör såhär:
Vispa ägg och sötning pösigt (minst 5 minuter). Smält smöret och lägg ner chokladen på slutet. Häll ner smörröran i äggblandningen och sedan ner med torrvarorna. Rör sist ner den hackade chokladen. Grädda i mitten av ugnen (på varmluft gärna), 175 grader, ca 10 minuter. Kakan ska vara lös i mitten när du tar ut den. Låt den stå svalt/kallt och stelna, gärna över natten. Garnera sedan kakan med exempelvis grädde och jordgubbar.

Ät och njut!

Kommentarer