MTB I LINDVALLEN

Igår bestämde vi oss för att cykla ut härifrån Lindvallen där vi hyr stuga. L var sugen på fjällcykling medan jag mest ville trampa ur benen på en lugn, men något längre runda, så vi delade upp oss. L drog ut och tog övre delen av den röda King of the hill-banan och cyklade rakt upp för fjället, en bit däruppe och sedan ner i Lindvallens fina DH banor. Själv tog jag den blå Hällaturen, som jag även cyklade förra året och därför hade bra koll på vad det skulle innebära.

"När det är sommar finns det tid att upptäcka en helt ny sida av Lindvallen. Det är härligt att uppleva fjällvärlden från cykelsadeln med frisk luft i lungorna. Och alla kan cykla på sin egen nivå, våra banor och leder är byggda för både experter och för nybörjare, utför som på tvären, för stor som liten.

Lindvallens crosscountrycykling består till stor del av fina grusvägar, skogsvägar och stigar i olika svårighetsgrader och karaktär. Här finns cykling som passar alla i familjen.
Ur: Cykelguide för Malung-Sälen, av Biking Dalarna

Hällaturen mäter 39 kilometer och går på asfalts- och grusvägar från Sälenfjällen och ner mot Sälen by. De första 34 kilometrarna är mycket lättcyklade med bara några mindre uppförsbackar. Cyklingen går genom fin natur, skog, grönska och små myrar och tjärnar. Varken igår eller förra året såg jag till särskilt många människor på turen, bara en och annan fiskare. De sista kilometrarna går uppåt, från byn och upp till Lindvallen. Den sträckningen hör till den röda King of the hill-banan. Jag trampade på i princip lättaste växeln så jättehög puls blev det inte men det är klart att det suger i benen av att konstant trampa uppför utan minsta tendens till vila.

Turen är exemplariskt uppmärkt och det är enkelt att följa skyltningen från Lindvallen. Jag åkte på och av blå led vid Statoil som ligger alldeles i närheten av stugan vi bor i, och där röd led går förbi

Hällaturen beskrivs som "vägcykling genom fin natur och med en riktigt tuff avslutning" och jag är benägen att hålla med. De första 34 kilometrarna kan man cykla på en vanlig cykel med lite grövre däck (för minskad risk för punka), men slutkilometrarna kräver lite starkare ben kan en väl säga. Till skillnad från den cyklingen på gröna banor i Rörbäcksnäs som vi körde häromdagen så är Hällaturen väldigt mycket enklare och går fint att ta med cyklande barn på om man har möjlighet att bli upplockade med bil innan det går uppför, eller om man cyklar en sväng och sedan vänder tillbaka innan man åkt för långt nedåt. Hällaturen kan nog upplevas en aning tråkig om man gillar mer teknisk cyklingen för den här turen erbjuder inget sådant. Till och med jag tänkte där en stund att jag kanske skulle få erkänna för L att jag trots min förkärlek för myscykling faktiskt gillar Rörbäcksnäs mer. Men det blev en bra runda för mig där benen fick röra på sig och hjärna och hjärta fick sitt med avkoppling, poddlyssnande och allmän rekreation, precis enligt plan!