BUSENKELT GLASSRECEPT

Egen glass utan glassmaskin
Jag skrev ju förra veckan om att kiddosarna och jag hade gjort glass men sedan missade jag att lägga ut receptet. Det ska jag såklart åtgärda, för att göra egen glass är verkligen busenkelt även om en inte har en glassmaskin. Det känns bra att bjuda både stora och små på något man har hygglig koll på vad det innehåller tycker jag. Trenden just nu går ju mot att en även i affären hittar alltfler "rena" gräddglassar utan en massa skummjökspulver och smaksatta med allt annat än äkta smaker. Sedan tycker jag absolut inte att en ska sluta köpa vanlig glass, det är inte det. Men den här mättar på ett helt annat sätt, med bra fett, protein och kolhydrater, till skillnad från köpeglass som i många fall mest innehåller tomma kalorier och gör att barnens humör och energinivå går upp som en sol och ner som en pannkaka. Det här är ett lite med stadigt mellis än en piggelin om en säger så. Sedan att det är både kladdigt och kul att göra sin egen glass gör ju inte saken sämre!

Vaniljglass grundrecept:
3 dl ekogrädde
2 äggulor
ev 1 msk valfri sötning (t.ex. strösocker eller sötströ)
0,5 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Vispa grädde lagom hårt, mer åt det fasta hållet men utan att det börjar bli som smör du vet. Häll ner äggulor, eventuell sötning och vaniljpulver. Om du vill ha någon mer smaksättning än vanilj, så rör du ner det också. Vi hade olika smaker så vi fördelade smeten i små muggar innan vi rörde ner lakritspulver, hackad choklad, mosade hallon och lite annat smarrigt. Sedan är det bara att ställa in muggarna i frysen och låta dem stå någon timme innan servering. En kan också köpa pinnglassformar i affären, där en häller ner smeten och sedan fryser in. Busenkelt som sagt!

Det här är en vaniljgräddglass som är smaksatt med nougatcreme, lakritspulver och hackad lakritschoklad, så mumsig!

Kommentarer