GOMÖRA

En ny dag och jag är på hemmaplan. Den här veckan är lite roddig att få ihop med träning, jobb och livet i övrigt så jag har fått strukturera om lite och röra på mig på andra tider än annars. Igår morse var jag till gymmet en vända innan jag flög till Arlanda och idag har jag tagit veckans "poddwalk" före jobb på kontoret. Det är en promenad då jag går och lyssnar på Träningspodden med Jessica och Lofsan och jag försöker ta en sån en till två gånger i veckan. Jag går min vanliga 5-kilometersrunda (som jag annars brukar springa) och lägger in korta sträckor med småjogg, ungefär 30 steg lite här och där. Det tycks fungera bra med hälsenan och morgonstelheten försvinner. Idag var den dock lite mer öm än den varit på ett tag så jag tog det lugnare än vanligt. Kanske är det ett resultat av att jag körde på med ganska mycket tåhävningar på gymmet igår?! 

Jag har dessutom hittat tillbaka till vardagscyklingen igen. Ett tag blev det mycket bil även för korta sträckor, jag fastnar lätt i den vanan om jag börjar. Nu sedan en tid tillbaka cyklar jag igen i ur och skur. Just idag är det inget problem alls, lite kyligt i luften men soligt och vackert. Så energigivande att börja dagen såhär! Och ja, jag har nya mössan igen. Den är väl tänkt att användas, eller?

Det är mycket stilla jobb den här veckan, både stillasittande på själva resorna men också mycket möten. Därför känns det extra viktigt att prioritera in rörelse, om än ganska lugn sådan för jag är verkligen ingen raket på morgnarna. Dessutom kommer jag att stå upp så mycket som möjligt idag när jag har kontorsjobb och kommer att vara vid datorn hela dagen. Hur gör du för att få in vardagsmotion och rörelse?

Igår kväll skrev jag förresten ett inlägg om socker, men jag måste låta det mogna lite innan jag publicerar. Jag vill inte missionera, inte bidra till hälsohets, sockerskräck eller matnojor. Tvärtom vill jag inspirera till ett lust- och glädjefyllt liv där rörelse och god mat tillsammans med relationer och självutveckling är viktiga pusselbitar. Att informera om socker i syfte att öka kunskapen om "vardagsmaten" och tipsa om enkla förändringar som gör stor skillnad för orken och energin, utan att för den skullen komma med pekpinnar, är en svår balansgång tycker jag. Jag tror att sötsaker (i olika former, alla gillar olika) hör hemma i våra liv på ett eller annat sätt, men jag ogillar när det smygs in i vardagen utan att vi riktigt är medvetna om det. Men mer om det kommer som sagt när texten har fått ligga till sig lite.

Kommentarer