BÄSTA STARTEN PÅ VECKAN

Jag är ute på vift den här veckan men kunde starta på bästa möjliga sätt, nämligen med en måndag på hemmaplan även om jag förvisso sedan körde i nästan fem timmar på kvällen. För min egen inre frid är det ändå riktigt bra att få starta arbetet i lugn och ro, för jag tenderar annars att gå upp lite i varv redan under söndagen. För att verkligen ge mig själv bästa tänkbara förutsättningar passade jag även på att prioritera en "lunch-gågg". Motion och dagsljus, två flugor i en smäll om en säger så!

Jag har haft ett litet bakslag sedan jag för en tid sedan var så lyrisk över att jag kommit igång med gåggingen efter hälseneproblemen och var som mest uppe i en totaltid på 40 minuter joggning under ett pass. Som det är så lätt att göra så drog jag på lite för mycket och under en runda förra veckan då jag var ute med Lars så kände jag att något inte riktigt stämde. Jag hade lagt upp ett pass med 5 minuters promenad som uppvärmning och sedan 3 minuter jogg varvat med 1 minuter gång. Jag gjorde två "fel". Dels var fem minuter för kort tid för min sena att bli varm och mjuk, jag går annars minst 10 minuter när jag är ute själv. Mitt andra misstag var att jag sprang för fort, vilket är lätt hänt när en har sällskap. När jag är ute själv tassar jag fram, vilket jag skulle säga är ett mellanting mellan att jogga på stället och att verkligen jogga. Hastigheten är ungefär densamma som när jag promenerar. Jag tar alltså verkligen myrsteg med full koncentration på att trampa in ordentligt rakt under kroppen, hålla grundaktivering i bål och rumpa samt hålla in armbågarna. Det fungerade inte riktigt när jag körde med L, utan det blev mer att jag joggade på riktigt och nästan sprang bitvis vilket gjorde att jag tappade bort kontrollen över det andra. Jag blev superstel och hade lite känning i senan både under tiden och efteråt.

Sedan dess har jag inte gåggat något alls utan bara promenerat och stretchat för att se till att hålla senan mjuk. Under söndagens poddwalk provade jag att tassa några få steg för att se om det skulle vara värt att ta löparkläder och skor dagen efter, och ja, det kändes tack och lov hur bra som helst. Därför fick det blir en gågg igår äntligen! För att inte hasta valde jag upplägget 10 minuter promenad följt av 15 x 1 minut tassa varvat med 1 minut promenad. Därefter promenad resten av vägen hem till dörren. Total tid ute ca 45 minuter. Så skönt att ha fångat dagsljuset och så skönt att kroppen var med på tåget!

Kommentarer

Hej
Har du provat excentriska tåhävninvar. Här är ett program som används av Olympiatoppen http://www.olympiatoppen.no/fag/helse/helseavdelingen/fysioterapi/achillesrehab/media3089.media
SARA BORG sa…
Hej och tack!

Jo, jag har kört massvis med tåhävningar. I början blev jag mycket bättre men sedan tvärtom sämre. Att hitta dosen av hur många som funkat bra har varit lite knepigt, men det är en daglig rutin sedan i augusti... Äntligen tycks jag ha hittat rätt dos tåhävningar, vardagsmotion och vila :-)