JULLISTAN

I veckan såg jag en lista snurra i bloggsfären. Den handlar om jul och jag som älskar både jul och listor kan förstås inte låta bli att ge er min version, så här kommer den!


1. Pepparkakor eller lussebullar? Svårt. Hårda pepparkakor tycker jag är trista men pepparkaksdeg är smarrigt. Mjuk pepparkaka med lingon är också gott. Fast en färsk, degig lussebulle är svårslaget.

2. Skumtomtar eller knäck? Skumtomtar är inte ett dugg gott. Knäck däremot, det går ju ner så att säga.

3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad. Lätt att göra hemma själv utan tillsatt socker. Smält kokosolja, choklad och droppa ner lite pepparmintsextrakt.

4. Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar alla dagar. Jag äter inte prinskorv.

5. Julkorv eller julskinka? Inget av det.

6. Lax eller sill? Både och. Sillen är det bästa på julbordet. Jag älskar sill.

7. Sylta eller pastej? Pastej på tunnbröd.

8. Paradis eller Aladdin? Inget av det.

9.Revbensspjäll eller Janssons? Inget av det heller.

10. Glögg eller julmust? Glögg. Eller julmust. Eller glögg? Jo, glögg blir det nog.

11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Verkligen inget av det.

12. Ris a la Malta eller gröt? Gröt om jag måste säga något. Fast helst inget.

13. Hemma eller borta? Hemma i Brånan helst.

14. Utomlands eller Sverige? Hemma i Brånan skrev jag ju.

15. Ge eller få? Både och. Fast ge är bäst. Särskilt när en känner sig extra nöjd över inköpen.

16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Va? Greveholm, vad är det? Måste säga Sune då.

17. Chokladkalender eller paketkalender? Nä, varken eller.

18. Plastgran eller äkta? Klart att jag skulle vilja säga äkta. Det är absolut finast. Men jag orkar inte så vi har plats för att det är praktiskt. Vi har förresten vår gran klädd året runt. Vi trär över ett påslakan bara och bär ner den i källarförrådet. Precis i min smak. Easy does it!

19. Arne Weise eller Ernst? Det kvittar. Jag är inte intresserad av att titta på TV egentligen.

20. När vill du att första snön ska falla? I november är lagom tycker jag.

21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Ja tyvärr.

22. När är det dags att pynta? Till första advent ska stjärnor och stakar fram. Tomtar kan vänta till närmare jul.

23. Kan du komma på något negativt med julen? Ja, att många stressar upp sig. Det sprider negativ energi som smittar av sig.

24. Favorit julfilm? Ivanhoe. Eller vänta, den går på nyår va? Svenssons svensson då, den med julafton.

25. Favorit julkalender? Oj, jag kommer knappt ihåg någon alls.

26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Det beror på vad som menas med jul? Jag är inte mätt efter julafton utan för mig pågår julen till trettonhelgen. Då är jag klar.

27. När öppnar du dina julklappar? Det kan vara lite olika beroende på hur vår julafton ser ut.

28. Favoritjuldoft? Glögg

29. Vad framkallar mest julstämning? Adventspynt i fönstren, adventsganar i trädgårdar och glöggdoft

30. Vad är viktigast med julen? Att få vara tillsammans med mina nära och kära!

Kommentarer