MIN LUCIAMORGON

Innan jag gick och lade mig igår kväll kollade jag när luciamorgon skulle börja på TV. Från halv sju och fram till strax före nio om man gick över flera kanaler. Så jag ställde klockan på sju. Det kändes lagom. Lite tidigare än vanligt men inte ohyggligt tidigt för att vara en söndag. Jag har inte tittat på luciamorgon sedan jag var liten men kommer ihåg det som att jag tyckte att det var mysigt. När klockan ringde smög jag upp och hoppade i myskläderna, gjorde en kaffe och kröp upp i soffhörnet. Sedan satt jag och slösurfade med lucia på i bakgrunden till klockan var strax efter åtta. Då tassade jag ut i köket och gjorde i ordning frukost med nybakt bröd, sill, ägg och chiapudding, innan jag väckte L. 


På bordet hade jag ställt fram en liten ängel. Jag vet inte var hon kommer ifrån, kanske en julklapp från någon förr. Jag är i varje fall helt säker på att jag inte köpt henne. Hon har inget med lucia att göra, mer än att hon har handflatorna ihop på samma sätt som lucia har, men hon påminner mig om barndomens luciamorgnar. Då åt vi frukost vid köksbordet med tända ljus och mamma hade ställt fram en liten lucia. En prydnad som togs fram en dag per år. Så ska jag göra med min ängel tänker jag. 


Sedan jobbade jag ett par timmar med Vinterstudion i bakgrunden innan jag klädde på mig och stack ut för att fånga dagsljuset. En riktigt bra luciamorgon.

Kommentarer

Hasse sa…
Riktig mysmorgom! Fler borde göra så oftare.
Anonym sa…
Mysigt! Jag är så ledsen att 'min' lilla Lucia-figur har kommit bort, det va så mysigt att ställa fram den på köksbordet varje luciamorgon./ Mamma