Chocolatemousse with almond, raspberry & walnut

Det här med att hitta goda dessertalternativ som är mjölkfria har inte varit det enklaste. Dessutom ska det gå snabbt och vara lätt som en plätt att göra. Jag vet att jag har höga krav men att laga mat är inte min favoritsysselsättning. Äta kommer däremot högt upp på favvolistan så då gäller det att ligga i ändå i köket av och till.

Många mjölkfria efterrättsalternativ innehåller kokosmjölk i någon form. Jag är inte helt överens med den smaken, i vissa rätter går det bra men i andra så funkar det sisådär för mina smaklökar. Igår rörde jag ihop smält choklad (60 gram), lite saffran och ungefär 2 dl extra creamy coconut. Jag använder santa marias på tetra, den som bara innehåller kokosnötsextrakt och vatten. Sedan in i kylskåpet ett par timmar så att den tjocknar till sig. På toppen strösslade jag hallon, valnötter och salta mandlar. Allt blir liksom lite godare med ett uns salt, har ni tänkt på det? Det här blev supergott om jag får säga det själv.

Kommentarer