Det blir inte alltid som jag har tänkt mig...

...men det blir alltid något. Och det blir oftast så väldigt mycket bättre när jag har tänkt lite, även om jag ändrar planerna längs vägen, än när jag inte har tänkt alls.

Ungefär så kan jag sammanfatta min vecka. Idag är det söndag och jag sitter vid mitt köksbord den fjärde söndagen sedan flytten hit till Södergård. Varje vecka händer något nytt, något som gör att det känns mer och mer som vårt hem. Just nu tittar jag in mot vardagsrummet där vi den här veckan har fått hem en stor matta och ett soffbord. Innan har vi bara haft lite provisoriska grejor. Det bästa av allt är att jag äntligen känner mig riktigt frisk.

LÄS OCKSÅ: Veckoplan

Jag skrev en träningsplan i början på veckan, min första på väldigt länge. Precis som jag skrev här inledningsvis så hjälper en träningsplan mig att slippa tänka under veckorna. Om jag har lagt tid på att fundera ut vilka pass jag ska göra och hur det passar in i mitt schema i övrigt så behöver jag inte lägga någon som helst energi på att sedan fundera mer på det, då är det "bara" att göra.

Sedan vet vi alla att planerade scheman lätt kan förändras. När vardagen ändras så ändrar jag träningen också om det behövs. Så blev det vid flera tillfällen den här veckan, men det gör mig ingenting alls. Förr, särskilt i början när jag just kommit igång med löpning, då tror jag att jag såg det lite som ett misslyckande om jag inte kunde genomföra mina träningsplaner. Men nu, nej aldrig att jag känner så. Jag vet att jag tränar för livet, inte för en särskild dag eller prestation.

Nya soffbordet och mattan. I bakgrunden syns ett av mina måleriprojekt, stolen Stefan som gått från svart till vit

Kommentarer