Må bra på internet

Det har skymtat förbi i mina flöden igen under de senaste veckorna, det här med den upplevda pressen på att leva det perfekta, äventyrliga, romantiska och sportiga livet. Vi måste snacka lite om det här. Det är superviktigt för att det ska vara hälsosamt där uppe i knoppen, det som jag brinner så mycket för.

Alla vet det ju innerst inne, att det vi ser i bloggar, på instagram och Facebook inte är hela sanningen. Det är ögonblicksbilder, i många fall redigerade sådana, från en persons vardag. När vi sedan scrollar genom ett flöde sätter vi ihop många människors vardag till en gemensam bild av lyx, äventyr, familjelycka, vackra hem, träning, god mat och så vidare. Vi vet innerst inne att det vi ser inte är sanningen om en person.

Mitt "perfekta" instagramliv där det alltid verkar vara soligt och fint väder, där jag dagligen äter grillade luncher och både yogar och styrketränar ute på altanen samt cyklar härliga skogsrundor. Seems pretty nice, doesen´t it?!

Ändå mår många dåligt på internet. Känner sig mindre värda, mindre lyckade och mindre älskade. Det är inte okej. Internet blev inte den fluga som vissa trodde i början. Internet kom för att stanna. Vi måste lära oss att leva med det och hantera det. Att använda de positiva delarna och göra dem till en fördel för oss och vi måste själva avgöra vad som är negativt för just mig, och undvika eller jobba oss igenom det.

I mitt "perfekta" instagramliv har jag alltid bra krull-hårs-dagar så att lockarna ligger rätt och inte som ett kråkbo. Jag äter alltid chiapudding (det är visserligen sant för jag älskar chiapudding, men ändå) och jag sportar hela tiden, antingen själv eller med min fantastiska familj. Det är förresten också sant, att min familj är fantastisk även om vi inte alltid är sams, men jag sportar inte hela tiden. Procentuellt sett så sportar jag inte mycket alls

Vad menar jag då med det? Ja, en sak kan ju vara att istället för att gå runt och vara irriterad över vad någon gör eller inte gör på sociala medier så avfölj, eller fundera på vad det egentligen är som retar dig och ta itu med det. Men att gå runt och må dåligt över en sak som du faktiskt kan göra något åt är onödigt när det finns så mycket att må dåligt över som vi inte kan påverka i samma utsträckning, exempelvis sjukdomar, världskrig och svält.

En annan superenkel grej som en kan göra när alla andras liv verkar så mycket roligare det är att ta en screenshot av sitt eget instaflöde och sedan titta på den. Eftersom vi funkar så att vi mestadels lägger ut härliga grejor så kommer de flesta av oss att titta på en bild som verkar superkul. Vips så ser ens eget liv plötsligt helt fantastiskt spännande ut. Om det inte funkar, antingen för att du inte hade massor av skojsigt i ditt flöde eller för att då nästan får prestationsångest över hur du ska toppa allt det du redan lagt ut men ännu coolare grejor, då är det dags för det tunga artilleriet;

  • Det snurrar ett tragikomiskt klipp på nätet som handlar om hur vi förskönar verkligheten för att ta bilder och filmsnuttar till sociala medier. En tjej sitter i en soffa med sunkiga myskläder men har klackisar på fötterna och ett glas vin i handen. Vad hamnar på fejad tror ni? Jo vinglaset och skorna och det ser ut som världens lyxigaste partykväll. En annan tjej fotar en fin matbild från en kokbok och lägger ut "sin måltid" och en tredje stjäl en hund för att fota sig med.  Kom ihåg att det du ser inte ens alltid är sant.
  • Finaste familjen på TV4 play. Återigen lite komedi som ni bara måste se. Det händer massor av tragiska grejor i familjen men på ytan ska allt poleras för att verka tipptopp. Det du ser kan visserligen vara sant men bakom bilden så kan det ligga så mycket som du inte har en aning om. 
Sist men inte minst, gör det du mår bra av! Inte det som du ser att andra gör. Det låter så himla lätt, jag vet, men kan vara betydligt svårare i verkligheten. Jag tror att bara du börjar fundera på det så kommer en hel del att trilla på plats av sig själv. Sedan får du kanske lägga lite jobb bakom också, men börja tänk. Vad mår du bra av?

Kommentarer