På smala hjul

Nu har det varit mycket fokus på löpning här i bloggen så det känns som om det är dags att blanda upp med lite cykel. Jag måste bara få dela med mig av världens härligaste smalhjulstramp från söndagen. 

Efter några timmars knatande med gräsklipparen längtade benen efter att få trampa. Jag ville ha vind i håret och fart i kroppen. Jag bytte shorts och linne till bibs, jersey och på toppen en ultratunn vindjacka som jag egentligen inte hade behövt men inte orkade krångla av mig när jag väl kommit ut.

Det här med att cykla räder är lite som det är. Jag har inte riktigt hittat några favoritrundor. Brunfloviken runt är förvisso en klassiker, som jag ibland även kör på min mtb, men jag var inte sugen på den. Istället blev det en åka-och-vända-variant på andra sidan. Jag ville undvika "vanliga" vägen mot stan eftersom jag cyklar den rätt ofta ändå när jag ska till jobbet. Det blev helt enkelt Marieby och bort till Vallsundsbron för att sedan vända hemåt samma väg, vilket visade sig vara riktigt trevligt.

Vädret kunde nästan inte ha varit bättre för landsvägscykling. Det ser lite molnigt ut här på bilderna från vändningen men på det stora hela var det faktiskt sol och ingen vind att prata om. Temperaturen var alldeles lagom. Jag trampade lugnt på bortvägen men fick sedan lite feeling och valde att trycka till ordentligt på vägen tillbaka. Benen gav hyggligt gensvar och även om jag frustade värre än en häst så går det inte att komma ifrån att till och med jag kan tycka att det är rätt gött men en urblåsning lite då och då.

Hjälm från specialized, glasögon rossignol, vindjacka newline, bibs (cykelbyxor) och strumpor från craft, skorna är shimano och sist men inte minst, cykeln är en trek madone

Kommentarer