Prestationsnoja inför 4 x 4

Idag har det varit en dag då jag gått runt och nojat lite av och till mest hela dagen. Efter förra veckans intervallfailure där jag gick ut alldeles för hårt och inte lyckades fullfölja mer än 3 av 12 70-sekundare i tänkt tempo så såg jag inte direkt fram emot detta pass. 

Emma hade redan avslöjat att det var dags för 4 x 4 minuter, vilket sedan tidigare är ett sådant pass som jag har lite hatkärlet till. Det brukar kunna vara snorjobbigt rent ut sagt men samtidigt är det ju "bara" fyra repetitioner som ska genomlidas.

Snorjobbigt var exakt vad det var men idag hade jag en betydligt bättre dagsform än på förra veckans pass

Vi hade bestämt oss för att fånga det fina vädret och springa utomhus. Runt Lillsjön skulle bli en perfekt runda eftersom den ligger nära mitt jobb och Emmas lägenhet. Vi möttes upp där uppvärmda och klara för att ge oss iväg. 

Jag hade en bra känsla i kroppen. Självklart flåsade jag värre än en gammal häst men vad annat kan en vänta när en är ur form. Nä, här gäller att se till nuläget och inte jämföra sig med en annan version av sig själv med andra förutsättningar. Jag gjorde ett bra pass. Så pass bra att jag på minst två av fyraminutarna faktiskt höll ett högre tempo än vad jag pallade på mina sista 70-sekundare förra veckan. Jag tycker därmed att jag fått revansch. Nu blickar jag fram emot nästa vecka. Då är det trettiosekundare igen vilket är en av mina favoriter.


Passupplägg:

  • Uppvärmning 10 minuter; promenad, lätt jogg och några stegringslopp*
  • Intervallblocket; 4 x 4 minuter med 1 min ståvila (jag höll runt 5:00min/km)
  • Nedvarvning 10 minuter promenad

* Några korta fartökningar/sprint för att känna lite på tempot inför intervallblocket

Kommentarer